Ja, er is een link tussen het aantal keer dat een consument wordt blootgesteld aan een online advertentie en een stijging van de merkherkenning en koopintentie. Aldus onderzoek van Nielsen, in Australië. Maar dat is niet altijd het geval.
Wat blijkt: als een consument een digitale advertentie tussen de 5 en 9 keer ziet, stijgt de merkherkenning tot 51 procent. Ook de koopintentie stijgt.
Maar dat geldt alleen voor campagnes die dit soort merkdoelstellingen hebben. Voor campagnes die bijvoorbeeld gaan voor merkvoorkeur, is een frequentie van 3 tot 6 keer optimaal.
Daarnaast gelden de resultaten niet voor iedere categorie. Voor FMCG, consumentenelektronica en retailmerken zorgt een hogere frequentie van advertenties wel voor een betere top- of-mind, voor financiële merken weer niet.
Daarom slaagt 22 procent van de digitale uitingen er niet in om effect te sorteren in de belangrijke merkmetrics, aldus de onderzoekers.
Beeld: Rabia Elif Aksoy, 123RF
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!