In Ivey Business Journal is onlangs een artikel gepubliceerd van Dan Hill, directeur van het marketing consultancybureau Sensory Logic.
Dit is naar aanleiding van een boek dat vorige maand van hem is uitgekomen, getiteld: Emotionomics: Winning Hearts and Minds. Hij vraagt hier aandacht voor het feit dat marketeers vroeger veelal dachten dat de puur rationale kant van een aankoopbeslissing, uitmondend in een relatie tussen merk en klant, tot een aankoopbeslissing leidde.
Nu echter weten veel marketeers al dat emotie een groot aandeel heeft in deze relatie. Hij stelt dat bedrijven nog te veel met hun product bezig zijn ('the what'), dan met hun klant ('the who'). Veel CRM systemen gaat niet verder dan de cijfers die ze de managers voorleggen.
Volgens hem zou het veel beter zijn om de mens achter de cijfers beter te leren kennen. Hij adviseert bedrijven om welke emoties van de potentiële klanten zijn potentiële markt beïnvloedt en dan een manier zoeken om hierop in te spelen. Om dit in concrete acties om te zetten, onderscheidt hij de volgende acties:
1.Richt je op je klant. Wees meer klant-georiënteerd.
2.Meet en beheers emoties van je (potentiële) klanten.
3.Richt je tot de vrouw. Onderschat de 'vrouwenmarkten' niet. In veel markten zijn vrouwen de belangrijkste aankoopbeslissers.
E.e.a. onderbouwt hij met diverse onderzoeken die in de afgelopen jaren (ook op neurologisch terrein) hebben plaatsgevonden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!