Twee foto's in een strakke outfit en Zalando voorspelt je kledingmaat

AI-gedreven maatadviezen moeten Zalando helpen hét startpunt voor mode te zijn.

Lululemon bij Zalando

Zalando lanceerde vorige maand in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland een tool die met behulp van kunstmatige intelligentie maatadviezen geeft. Klanten dienen – met hun smartphone - twee foto's van zichzelf te maken in strakke kleding. Vervolgens rolt er een maatadvies uit voor de kleding die zij op het oog hebben.

Robert Gentz, co-ceo van Zalando, zegt dat het e-commerceplatform investeert in gebieden als storytelling en technologie die toekomstige groei zullen stimuleren. ‘Onze nieuwe maat- en pasvormtool zal de winkelervaring nog beter maken. Het laat zien hoe een van de kernuitdagingen in fashion-e-commerce op grote schaal kan worden opgelost.’

Lululemon

Zalando meldt bij het bekend maken van de cijfers van het tweede kwartaal dat nieuwe merken als partner zijn verwelkomd. Gentz: ‘Lululemon, dat innovatieve kleding en accessoires biedt voor yoga, hardlopen, training en de meeste andere sportactiviteiten, werd gelanceerd op Zalando, net als Hoka, een merk voor innovatieve en hoogwaardige hardloopkleding.’ Op het gebied van schoonheid zegt Zalando belangrijke merkrelaties te hebben verdiept, bijvoorbeeld met luxemerken als Lancôme, Mugler en Shiseido, die nu in meer markten worden aangeboden.’

De cijfers

Hoewel de omzet in het tweede kwartaal in vergelijking met vorig jaar daalde met 2,5 procent tot 2,6 miljard euro (Zalando zegt in ‘een uitdagende omgeving’ te opereren), verdubbelde de winst van het concern bijna, met een aangepaste Ebit-stijging van 87 procent tot 144,8 miljoen euro ten opzichte van een jaar geleden. Zalando: ‘De winstgevendheid werd gestimuleerd door een betere ordereconomie te midden van grotere gemiddelde bestellingen, wat resulteerde in lagere uitvoeringskosten. Ook de meer gerichte marketing van Zalando droeg bij.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie