TikTok & Salesforce Integratie: tips voor een soepele integratie
Aangezien TikTok dé plek is geworden voor het ontdekken en viral laten gaan van producten, zijn commerciële teams erg enthousiast om hun producten rechtstreeks op TikTok Shop te verkopen. En dat is nu eindelijk mogelijk.
Dit is een grote stap.
Het rechtstreeks verkopen aan TikTok-gebruikers binnen de apps neemt veel veel obstakels voor aankopen weg, zoals het switchen van applicaties, het vinden van het juiste product op de website, inloggen, accounts aanmaken en het invoeren van betaalgegevens.
Door je TikTok Shop te integreren met je Salesforce-platform, kun je je gebruikers een alles-in-één ervaring bieden om producten te ontdekken, te onderzoeken, te winkelen en af te rekenen.
Als je actief bent op TikTok en producten hebt die viral kunnen gaan, zou het integreren van de TikTok Shop met Salesforce een topprioriteit moeten zijn. Bij DEPT® hebben we met succes Salesforce geïntegreerd met TikTok Shops voor verschillende klanten. Deze ervaring heeft ons veel geleerd over wat je kunt verwachten tijdens het proces. Hier zijn de belangrijkste dingen die je moet weten voordat je aan de slag gaat.
Dit is een substantiële integratie
Onze eerste en belangrijkste tip voor merken die dit integratieproject willen aanpakken, is om te anticiperen op een behoorlijke inspanning. Uit onze ervaring blijkt dat er veel werk gaat zitten in het plannen, ontwikkelen, testen en uiteindelijk ondersteunen van de oplossing. Het is essentieel om realistische verwachtingen te hebben over de tijdslijn, de benodigde inspanningen en de middelen.
Bij het plannen van de tijdslijn moet je de volgende dingen overwegen:
- Beschouw TikTok Shop als een extra integratie voor orderbeheer. TikTok Shop wordt een secundaire bron van orders, dus je moet plannen hoe dit de datastromen en andere systemen binnen je Salesforce-platform zal beïnvloeden.
- TikTok is nog niet ontworpen voor meerdere gebruikers/beheerders. Dat betekent dat er één enkele set referenties is (beschermd door 2FA) die door iedereen moet worden gedeeld. Als je met een verspreid team werkt, kan dit ogenschijnlijk kleine detail voor veel extra coördinatie zorgen.
- Het initiële inwerkproces duurt minstens een week. Je kan niet met ontwikkeling beginnen totdat je dit punt hebt afgerond, en het is nog iets dat het momentum kan vertragen.
Hoe lang dit duurt, hangt natuurlijk af van je bedrijfsprocessen, je bekendheid met Salesforce en je integratie-expertise. Als je nog nooit eerder een TikTok-Salesforce-integratie hebt uitgevoerd, moet je rekening houden met een periode van drie tot vier maanden. Bij DEPT® hebben we het proces verfijnd en vanaf december 2023 hebben we de tijdslijn teruggebracht tot ongeveer acht weken.
Begin met slechts een paar producten
Het is belangrijk om strategisch na te denken over welke producten en hoeveel je op TikTok wilt verkopen. Je moet beginnen met producten die:
- Een specifieke en unieke behoefte vervullen
- Viral kunnen gaan
- Ondersteund worden door een uitgebreide inventaris
We raden aan om te starten met ongeveer vijf producten.
Test met dit kleine aantal producten om inzicht te krijgen in je minimale haalbare omzet. Dit zijn waarschijnlijk je best verkopende producten die al succesvol waren met influencer-marketingcampagnes. Door selectief te zijn, beperk je het risico bij het testen van deze nieuwe inkomstenstroom.
Besteed tijd aan testen
Hoewel veel handelsplatformen integraties anders behandelen, vereisen de meeste grootschalige handelsplatformen afzonderlijke bedrijfsaccounts voor staging, pre-productie en productie. Dit betekent dat er drie testrondes nodig zijn. Mogelijk moet je ook een volledige regressietest uitvoeren voordat je live gaat.
Voor Peter Thomas Roth hebben we in de zomer van 2023 hun TikTok Shop geïntegreerd met Salesforce Commerce Cloud. We hebben alle drie de omgevingen getest, waarvoor een speciaal QA-team enkele weken samen met onze ontwikkelaars moest werken. Deze tests waren noodzakelijk om bugs en gegevensstromen te identificeren voordat we het systeem live hebben gezet.
Een nieuwe kans omarmen
Voor e-commerce merken van elke omvang biedt deze technologie een enorme kans om in contact te komen met gebruikers, je unieke producten te laten zien en meer omzet te genereren binnen een korter tijdsbestek. Door je Commerce Cloud te integreren, kun je ook beter inzicht krijgen in welke campagnes aanspreken en converteren.
In 2023 hebben we met succes de Commerce Cloud van Peter Thomas Roth geïntegreerd met TikTok Shop en de verkoop is enorm gestegen. Tussen 15 en 30 november kwam 48% van alle bestellingen van TikTok Shop, wat de kracht van influencers en creators op het platform aantoont. Het is echt een opwindende tijd om in de commerce te zitten, dus we kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om snel op de mogelijkheden van TikTok Shop in te spelen.
Als Salesforce Summit Partner kan DEPT® jouw TikTok Shop in slechts acht weken lanceren. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!