Premium

Supermarkten vagen 2 duizend slagers, bakkers en groentespeciaalzaken weg

Daarmee verdween in twaalf jaar tijd bijna een kwart van die categorie winkels. Toch kan de winkelstraat niet zonder, stelt ABN Amro.

‘De supermarkt is de plaaggeest van de voedingsspeciaalzaak.’ Dat stelt ABN Amro in een sector-update over voedingsspeciaalzaken vast. Speciaalzaken zijn volgens de sectorspecialisten van de bank een deel van hun onderscheidend vermogen kwijtgeraakt, omdat supermarkten steeds meer inzetten op vers en beleving, raakten speciaalzaken hun verkoopvolumes kwijt. ‘Bovendien’, stelt de bank, ‘was de consument in de crisisjaren meer prijsbewust. De verkoopvolumes van voedingsspeciaalzaken zitten nog altijd ruim 29 procent onder het précrisisniveau. Supermarkten zitten daar al 9,5 procent boven.’

Het mes in slagerijen
Kijkend naar de grote gemene deler, zijn het vooral slagers, bakkers en groenteboeren die aandeel moesten toegeven. In 2000 telde het door ABN Amro aangehaalde Locatus nog 8.700 van dergelijke winkels. Aan het begin van dit jaar zijn dat er ruim 2 duizend minder: 6.700. In absolute zin verdwenen er het meeste slagers (912 winkels), maar relatief verdwenen er het meeste groentewinkels; 38 procent, (602 winkels). De bakkers hadden het minst te leiden van de concurrentie van de supermarkt. In 2015 waren er 4.268 bakkers, begin dit jaar waren dat er 491 minder (3.777 winkels, min 12 procent).


De groentejuwelier verdwijnt relatief gezien het snelst uit de winkelstraat

Ook groei
In de categorieën Kaas, Vis, Delicatessen en Chocolade groeide het aantal winkels, maar die groei leverde per saldo ‘slechts’ 295 openingen op.

Evident
Toch is er volgens ABN Amro hoop voor de speciaalzaken. Uit onderzoek dat de bank liet uitvoeren door PanelWizard, blijkt namelijk dat 79 procent van de consumenten voedingsspeciaalzaken een aantrekkelijke toevoeging aan winkelgebieden. De bank: ‘Hun bestaansrecht is evident.’

Onderscheid
‘Een zeer interessant gegeven’, concludeert de bank, ‘en daar zouden gemeenten, vastgoedeigenaren en ondernemers in een winkelgebied rekening mee kunnen houden. Het is dan echter wel van groot belang dat speciaalzaken hun onderscheidend vermogen goed benutten.’ De drie belangrijkste redenen die consumenten noemen voor een bezoek aan de voedingsspeciaalzaak zijn: ‘Ambachtelijke huisgemaakte producten’ (37,9 procent), ‘Bijzondere producten’ (36,2 procent) en ‘Speciale gelegenheid’ (34,6 procent).

Meer bij ABN Amro

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie