Drie christelijke partijen gaan in de aanval. ‘There is definitely a God. So join The Christian Party and enjoy life´.
De leus van de Christian Party zal twee weken te zien zijn op 50 bussen in Londen. Verder zal de slogan: ‘ the fool hath said in his heat, There is no God’ uit Psalm 53.1 van de Trinitarian Bible Society te zien zijn op 100 bussen en heeft de Russian Hour TV 25 advertenties geboekt op bussen met de tekst: ‘ There IS a God, BELIEVE. Don’t worry and enjoy life’.
Oorspronkelijk was de advertentie campagne van atheïst Richard Dawkins een reactie op een eerdere advertentie campagne van een evangelische beweging. Zij maakten promotie voor het christelijke geloof door op bussen een internet site te promoten die beweert dat alle niet-christelijken naar de hel gaan.
De campagne van de British Humanist Association wordt gefinancieerd door donaties van atheïsten uit het land. Hoewel de target voor de buscampagne op 5.5 duizend pond lag, is er al bijna 130.000 pond opgehaald.
Het adverteren op bussen is een al lang een geaccepteerde manier om je organisatie, merk of product te promoten, maar voor sociale vraagstukken is dit nog onduidelijk. In dit geval hebben we het niet meer over het geloof als sociaal vraagstuk, maar over het geloof als product. Verder lijken deze acties eerder op een kat en muis spel waar het gaat om wie gelijk heeft, dan op een gezonde reclame campagne.
Het publiek wordt in deze advertenties niet overgehaald om zelf na te denken over het vraagstuk ´geloof´, maar wordt hen iets opgelegd. De experts zeggen dat er een God is dus dan zal het wel zo zijn. Richard Dawkins probeert dit nog een beetje te redden door ‘ probably’ toe te voegen in zijn slogan, maar wordt niet uitgelegd waarom er ‘probably’ geen God is. De boodschap is duidelijk: stop met nadenken over het geloof en heb plezier in het leven. Alsof mensen die wel nadenken over het geloof geen plezier in het leven (zullen) hebben.
Ik vraag me af of er nu een grens wordt overschreden. Sociale vraagstukken zijn niet zwart wit, en er bestaat geen waarheid. ‘ There is definitely a God’ zou dus (probably!) een leugen zijn, Daarnaast kunnen de advertenties aanstootgevend zijn (niet-christelijken gaan naar de hel) en denigrerend (als ik me wel druk maak over het geloof, heb ik dan geen plezier in het leven?). Deze vercommercialisering van sociale vraagstukken is mijn inziens daarom te simpel en totaal overbodig.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!