Stop worrying. God does (not?) exist

Londen is in tweestrijd: geloven we nou wel of niet in God? Als het aan de adverteerders ligt komen we hier nooit uit. De atheïsten van de Britisch Humanist Association met voorman Richard Dawkins, hebben hun eerste atheïst campagne gelanceerd: in 800 bussen in London, 1000 advertenties in de Londen Underground en twee grote LCD beeldadvertenties wordt de slogan van de organisatie getoond. ‘ There is probably nog God. Now stop worrying and enjoy your life’ .

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Drie christelijke partijen gaan in de aanval. ‘There is definitely a God. So join The Christian Party and enjoy life´.

De leus van de Christian Party zal twee weken te zien zijn op 50 bussen in Londen. Verder zal de slogan: ‘ the fool hath said in his heat, There is no God’ uit Psalm 53.1 van de Trinitarian Bible Society te zien zijn op 100 bussen en heeft de Russian Hour TV 25 advertenties geboekt op bussen met de tekst: ‘ There IS a God, BELIEVE. Don’t worry and enjoy life’.

Oorspronkelijk was de advertentie campagne van atheïst Richard Dawkins een reactie op een eerdere advertentie campagne van een evangelische beweging. Zij maakten promotie voor het christelijke geloof door op bussen een internet site te promoten die beweert dat alle niet-christelijken naar de hel gaan.

De campagne van de British Humanist Association wordt gefinancieerd door donaties van atheïsten uit het land. Hoewel de target voor de buscampagne op 5.5 duizend pond lag, is er al bijna 130.000 pond opgehaald.

Het adverteren op bussen is een al lang een geaccepteerde manier om je organisatie, merk of product te promoten, maar voor sociale vraagstukken is dit nog onduidelijk. In dit geval hebben we het niet meer over het geloof als sociaal vraagstuk, maar over het geloof als product. Verder lijken deze acties eerder op een kat en muis spel waar het gaat om wie gelijk heeft, dan op een gezonde reclame campagne.

Het publiek wordt in deze advertenties niet overgehaald om zelf na te denken over het vraagstuk ´geloof´, maar wordt hen iets opgelegd. De experts zeggen dat er een God is dus dan zal het wel zo zijn. Richard Dawkins probeert dit nog een beetje te redden door ‘ probably’ toe te voegen in zijn slogan, maar wordt niet uitgelegd waarom er ‘probably’ geen God is. De boodschap is duidelijk: stop met nadenken over het geloof en heb plezier in het leven. Alsof mensen die wel nadenken over het geloof geen plezier in het leven (zullen) hebben.

Ik vraag me af of er nu een grens wordt overschreden. Sociale vraagstukken zijn niet zwart wit, en er bestaat geen waarheid. ‘ There is definitely a God’ zou dus (probably!) een leugen zijn, Daarnaast kunnen de advertenties aanstootgevend zijn (niet-christelijken gaan naar de hel) en denigrerend (als ik me wel druk maak over het geloof, heb ik dan geen plezier in het leven?). Deze vercommercialisering van sociale vraagstukken is mijn inziens daarom te simpel en totaal overbodig.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie