Al jaren worden we lekker gemaakt door vliegtuigbouwers, met de meest dramatisch luxueuze interieurs voor de vliegtuigen van de nabije toekomst (voor een paar recente staaltjes, zie hier en hier).
Wat logisch is (maar wat er nooit bij staat) is dat het hierbij altijd om voorstellen gaat voor de First en Business Class van de toekomst. Maar hoe zit het eigenlijk met Economy?
Die gaat radicaal de andere kant op, als we een artikel in de New York Times van gisteren (registratie verplicht; klik anders hier) mogen geloven.
De NYT maakt gewag van staanplaatsen, een concept waaraan Airbus op het moment zou werken. Het idee is om gecapitonneerde wandjes in de cabine te plaatsen, waartegenaan mensen dan staand ingegespt worden. Gelukkig meldt het artikel ook dat luchtvaartmaatschappijen nog wat huiverig zijn over het idee.
Overigens past dit allemaal in een trend, waarin de verschillen tussen Business Class en Economy (in Amerika: Coach) Class steeds meer geprononceerd worden: Business wordt luxer, Coach kaler.
Goed voorbeeld is een recente onwikkeling in stoelmaterialen, waardoor vliegtuigstoelen dunner worden terwijl ze nog steeds aan de strenge veiligheidseisen voldoen. Die stoelen werden aanvankelijk door American Airlines met veel fanfare geintroduceerd, onder het motto "More Room Throughout Coach." Inmiddels zijn de stoelen uit kostenbesparing dichter naar elkaar geschoven zodat iedereen weer (gebrek aan) ruimte heeft als voorheen. De campagne is zachtkens de nek omgedraaid.
En dit tegen een achtergrond van Business Class die inmiddels zo luxueus is dat hij de First Class van een paar jaar terug voorbij steekt (platte bedden, uitstekende meergangen-maaltijden, grote displays en stopcontacten voor je laptop).
Onderscheid tussen de verschillende producten is goed. Maar het verschil wordt langzamerhand zo groot dat er een gat ontstaat, waar overigens verschillende maatschappijen alweer voorzichtig zijn ingestapt. Zo heeft SAS op de intercontinentale vluchten een Economy Extra, en Singapore Airlines een Economy Executive, beide geent op het concept 'Business Class-ruimte, Economy-maaltijden.'
En dan is er nog mijn favoriete satirische weekblad The Onion, dat melding maakt van Air India's Untouchable Class, een gigantisch jute zak die achter de staart van het vliegtuig wordt meegesleept.
Eerst maar eens kijken of die staanplaatsen er ooit komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!