SpinAwards: ‘Creativiteit dreigt ondergeschikt te worden’

Marie-Louise Busscher, Team Manager Brand Activation & Retail Pon’s Automobielhandel (interview).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zijn de SpinAwards voor Volkswagen als opdrachtgever belangrijk?
‘Heel belangrijk. Spin Awards blijft een prijs die de kracht van campagnes met een interactieve, digitale kern op waarde schat. Waarbij in mijn ogen de creativiteit wel als belangrijkste uitgangspunt wordt gezien en beoordeeld. Iets wat met alle meetbaarheid van digitale communicatie af en toe ondergeschikt dreigt te worden. Voor het merk Volkswagen bieden digitale kanalen veel kansen om innovatief en creatief met campagnes om te gaan, daarnaast zien we dat we met deze campagnes, op een 'eigen' Volkswagen manier, merkvoorkeur weten te creëren.’

Jij was verantwoordelijk voor Das Interland, de interland Nederland-Duitsland op Facebook. Waarom verdient deze case een SpinAward?
‘Ik vind dat Achtung! bijzonder goed geslaagd is om op basis van een “oeremotie” (de voetbalwedstrijd Duitsland-Nederland) een campagne te ontwikkelen die binnen het geweld van voetbal communicatie en campagnes kon opvallen. Zeker als je daar het in te zetten mediabudget bij betrekt. Ook daar zijn we creatief en innovatief omgegaan met alle middelen. De combinatie van traditionele en online PR heeft verrassend goed gewerkt. Naast een slimme inkoop van (digitale) media en onze eigen social media kanalen, zijn we in staat geweest 175% ROI op media te realiseren. Natuurlijk zijn we ook trots op het feit dat dit de eerste internationale Facebook campagne was, waarbij je realtime met een Duitse tegenstander kon gamen.’

Welke ervaring van eerdere social media-campagnes hebben jullie het afgelopen jaar toegepast binnen Volkswagen om het niveau verder te verhogen?
‘Met de Linkeduit Campagne hebben we veel insights gekregen in hoe gesegmenteerde doelgroepen gebruik maken van sociale media. Daar hebben we vooral gemerkt dat Linked-in zelf een prima kanaal was om de zakelijke doelgroep te bereiken. Bij up-holland-up en Pak de Polo maakten we gebruik van user generated content en gaven we blogs de vrijheid om op eigen wijze mee te doen met de activatie. Daarmee creëer je content die de doelgroep aanspreekt. En natuurlijk Fanwagen; het succesvolle begin van onze Facebook/social media strategie. Deze campagne heeft ons merk sociaal in een keer op de kaart gezet. We zijn nog steeds het grootste automerk op Facebook. Niet alleen qua likes maar ook op gebied van engagement en content.’

Wat is je favoriete Spin-case dit jaar?
‘Veel mooie cases, Holland's next octopus Paul vind ik erg sympathiek en origineel.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie