Tweederde van de Nederlandse bevolking geeft toe een zogenaamde ‘showroomconsument’ te zijn, die een winkel bezoekt om producten te zien en te testen om ze later elders - en steeds vaker online - te kopen. Dit blijkt uit de nieuwste editie van het jaarlijkse Mobile Life-onderzoek van TNS onder 38.000 mensen uit 43 landen. Veertig procent van de Nederlandse consumenten gebruikt zijn smartphone tijdens dit ‘showroomen’.
‘In plaats van de smartphone als een bedreiging te zien, moeten merken en retailers inzien dat deze technologie juist de meest directe en persoonlijke manier is om met consumenten te communiceren en ervoor te zorgen dat ze hun winkel niet met lege handen verlaten’, aldus Martin Warmelink (Client Service Director bij TNS NIPO).
Dit kan volgens hem door mobiele coupons aan te bieden of persoonlijke hulp via de smartphone. Een kwart van de smartphonegebruikers in het onderzoek ontvangt tijdens het winkelen graag digitale coupons en één op de vijf is geïnteresseerd in apps die hen in de winkel de weg wijzen. Ook heeft één op de tien Nederlandse smartphonebezitters interesse in een ‘virtuele verkoopassistent’, die in de winkel vragen over producten beantwoordt. Toch wordt bijna de helft van de Nederlanders bij voorkeur nog geïnformeerd door een echte verkoopmedewerker. Onder jongeren (16-30 jaar) zoekt één derde liever informatie op de telefoon.
Belangrijkste drijfveren voor showrooming zijn zekerheid over de prijs en de geschiktheid van een product. Veertien procent van de Nederlanders vergelijkt prijzen met andere retailers die hetzelfde product aanbieden. Twaalf procent leest online recensies in de winkel en zeven procent bezoekt sociale media om een aankoopbeslissing te ondersteunen. Nog eens twaalf procent vraagt vrienden en familie om hun mening.
Warmelink: ‘Voor merken en retailers is het cruciaal manieren te vinden om het kopen in de winkel weer de makkelijkste optie te maken. Alles wat de consument tijd, geld en onzekerheid bespaart, zal ervoor zorgen dat het aantal mensen dat hun aankopen elders doet, daalt. Door een goed inzicht te krijgen in hoe consumenten hun mobiele telefoon in de winkel gebruiken, kunnen merken en retailers het eigen aanbod verbeteren – met apps, digitale coupons of een uitgebreidere informatievoorziening – en consumenten weer een duwtje richting kassa geven.’
Zie voor meer berichten over mobiel: MobileMarketing.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!