Royaan verdrievoudigt marktaandeel in retail dankzij de Kwekkeboom ovenkroket

Fabrikant investeerde 10 miljoen euro in productie, verkoop en marketing, en bereidt nu een introductie voor in Spanje.

In 2015 noteerde snackfabrikant Royaan, eigenaar van de merken Kwekkeboom en Van Dobben, een omzetstijging van 15% ten opzichte van 2014.

De omzet kwam hiermee uit op €80,1 miljoen (2014: €69,6 miljoen). De groei is voornamelijk te danken aan de in 2014 geïntroduceerde Kwekkeboom Oven snacks.

Er werden meer dan 3,6 miljoen verpakkingen verkocht en dat gaf een boost aan de vriesverscategorie, aldus Royaan.

Daarnaast groeide de fabrikant 14 procent in de out-of-home markt met Van Dobben.

Het gecombineerde marktaandeel in retail verdrievoudigde bijna en liep op van 4,1 procent naar 11,8 procent. Royaan is nu nummer 2 in de gehele snackcategorie.

2 ondernemingen
De directie besloot in 2014 om de activiteiten met Kwekkeboom Oven in Retail, via de nieuw opgerichte dochteronderneming New Forrest, af te splitsen van haar andere activiteiten in Foodservice. Bart Bakker, ceo Royaan: ‘Die stap toen was de juiste. Elk segment kreeg zijn eigen winst- en verliesverantwoordelijkheid en had 100% focus. Met als gevolg dat New Forrest alle aandacht heeft kunnen geven aan productinnovaties en commercie. In 2016 zullen we daarvan verder de vruchten plukken’.

In 2015 introduceerde Royaan 15 nieuwe ovensnacks in het retailkanaal. De introductie werd intensief ondersteund middels een productsampling (De Grootste Proeverij van Nederland; 50.000 gratis testproducten) en een TV-reclamecampagne.  Het merk is inmiddels in alle supermarkten te koop. In totaal werd er in 3 jaar tijd 10 miljoen euro geïnvesteerd in productie, productontwikkeling, marketing en verkoop. Bakker: ‘De marges zijn goed, maar alles wat we verdienen herinvesteren we direct weer in het merk om in binnen- en buitenland te groeien.’

Borrelmoment claimen bij Radio538
De merkbekendheid van Van Dobben kreeg in 2015 een boost dankzij samenwerking met Radio538, waar op vrijdagmiddag het ‘borrelmoment’ werd geclaimd. De introductie van Kwekkeboom Oven in de foodservicemarkt gaat iets trager.  Bakker: ‘Food service wordt nu vooral door de frituur gedomineerd, dat zal ook niet van vandaag op morgen veranderen. Onze Oven entree gaat hier langzaam. De Oven snacks van Kwekkeboom komen eigenlijk pas in beeld bij partijen die niet op locatie willen of mogen frituren. Denk aan inflight cateraars, verkooppunten op Schiphol of tankstations die uit brandpreventieoogpunt dat niet doen. Kwekkeboom Oven is voor die doelgroepen een kans om nieuwe klanten te winnen.’

Kwekkeboom Oven sleepte in 2015 al meerdere prijzen binnen, en is genomineerd voor ’s wereld beste foodproduct. Die prijs wordt in oktober 2016 uitgereikt in Parijs tijdens de Food vakbeurs SIAL.

Export: straks naar 30% omzet
Royaan wil Kwekkeboom Oven nu in diverse EU landen introduceren.  Volgens Bakker is krokantheid namelijk een echte universele consumentenbehoefte: ‘We gaan dan ook voor verschillende landen passende producten maken die het verschil kunnen maken ten opzichte van bestaande producten en bereidingswijzen zoals de frituur, de koekenpan of de oven. In elk land zie je namelijk andere bereidingswijzen en -voorkeuren. Er is een goede kans dat Spanje het eerste land is waar we Kwekkeboom Oven gaan introduceren.’ Welke andere landen daarna zullen volgen, wil Bakker nog niet kwijt. ‘Zorgvuldigheid staat voorop. We kunnen ons geen missstappen permitteren bij de introductie van een nieuw consumentenmerk in nieuwe markten.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie