Royaan hoopt op revolutie in kantine met krokante ovenkroket

Nieuwe lijn Kwekkeboom-ovensnacks is grootste introductie voor de fabrikant ooit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor veel Nederlanders een groot gemis: een lekkere kroket tijdens de lunch of na de wedstrijd… Maar liefst tweederde van alle Nederlandse foodservicelocaties heeft namelijk geen frituur. Kantines moeten het doen met slappe en bleke kroketten uit de oven. Maar daar komt nu verandering in.

Fabrikant Royaan komt met een nieuwe lijn ovensnacks; kroketten en bitterballen die beloven krokant te blijven onder de warmtelamp. Eerst in het out-of-home segment. Maar later dit jaar volgen ook de supermarkten.

Royaan-directeur Bart Bakker wil een revolutie veroorzaken in de snackcategorie. Tegen Out.of.Home Shops zegt hij: ‘Nog niet eerder is een fabrikant erin geslaagd om ovensnacks te produceren die echt krokant zijn en dat ook 1,5 uur blijven onder een warmhoudlamp.’

Zwitsers patent
De krokantheid wordt geleverd door het Zwitserse foodtechnologiebedrijf Crisp Sensation. Dit bedrijf ontwikkelde een gepatenteerde technologie om de korst van oven- en magnetronsnacks stevig en krokant te houden.  Royaan noemt het de &;krokante-korst-technologie&;, en heeft een exclusieve licentie voor de Benelux voor meer dan tien jaar. De lijn ovensnacks werd samen met Crisp in 2 jaar ontwikkeld.  Een uitdaging was het om de uitkomsten in het laboratorium opschaalbaar te maken naar grote productiehoeveelheden. Dat is gelukt. Bakker: ‘Hiermee hebben we een wereldwijde primeur te pakken.’

Corendon
Royaan richt zich op tweederde van de foodservicelocaties zonder frituurmogelijkheden. Een deel van de tankstations, evenementen, cateraars, bioscopen, maar ook luchtvaartmaatschappijen. Zo worden de kroketten op dit moment al getest bij bioscoopketen Pathé, Grab &;n Fly op Schiphol en in de vliegtuigen van Corendon.

Retailkanaal
Na out-of-home volgt in week 42 dit jaar de introductie in retail. Royaan adviseert retailers om de snacks op een premium prijsniveau neer te zetten, namelijk ongeveer een kwart duurder dan de frituurvarianten. In foodservice verwacht Royaan een minder groot prijsverschil.

Niet Van Dobben
Royaan koos ervoor deze innovatie te lanceren onder het merk Kwekkeboom, en niet onder het iconischer merk Van Dobben. Kwekkeboom leent zich volgens Bakker namelijk beter voor innovaties. Zo ligt er het plan om ook groentehapjes uit de oven uit te brengen.

Over de grens
Met het patent van 10 jaar ziet Royaan ook mogelijkheden om de ovensnacks, en dan met name de groente- en vishapjes, weg te zetten in Duitsland, Frankrijk en Engeland. De fabrikant wil minder afhankelijk worden van Nederland, als onderdeel van de nieuwe strategie die is ingezet na het mislukken van de fusie met Ad van Geloven in 2012. Royaan zet nu in op de productie van premiumsnacks met verse ingredienten, innovatie, co-creatie en verduurzaming van de keten.’

De jaaromzet van Royaan bedraagt 71 miljoen euro. Naast Van Dobben en Kwekkeboom voert de fabrikant de merken Buitenhuis, Willie Dokter, Laan en KB. In retail heeft Royaan de merken Van Dobben, Kwekkeboom, Tjendrawasih en Mayam.

Bron:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie