Peter Lubbers volgt hiermee Remko van Westerloo op, die de functie de afgelopen drie jaar heeft bekleed. De aandeelhouders in SBS Broadcasting – Sanoma en Talpa – hebben in goed onderling overleg tot deze directiewissel besloten. Dat meldt SBS Broadcasting vrijdagmiddag in een persbericht. Een concrete motivatie voor de wissel wordt in het persbericht niet genoemd. SBS Broadcasting wil niet ingaan op aanvullende vragen.
Peter Lubbers
Peter Lubbers is afkomstig van productiebedrijf Zodiak Media waar hij algemeen directeur was. Daarvoor was hij lange tijd werkzaam binnen het programmamanagement van RTL, waar hij als programmadirecteur onder andere verantwoordelijk was voor de succesvolle rebranding van RTL7 naar een mannenzender. Daarna trad Peter Lubbers aan als directeur media bij de AVRO, waar hij een belangrijke pionier is geweest in het toegankelijk maken van kunst en cultuur voor een groot publiek met nieuwe programma’s zoals Maestro.
Quotes
Peter Lubbers: 'Voor mij is deze nieuwe functie een droombaan. Ik vind het geweldig om verantwoordelijk te zijn voor een zendergroep die zo veel verschillende Nederlanders weet te bereiken. Ik zie er dan ook naar uit om verder te bouwen aan het fundament dat reeds is gelegd bij SBS.'
CEO Peter de Mönnink zegt verheugd te zijn de nieuwe samenwerking aan te kondigen: 'Met de komst van Peter verwachten we de volgende stap te zetten in de opgaande lijn van ons bedrijf.'
SBS Broadcasting meldt dat Remko van Westerloo na drie jaar als Directeur Televisie afscheid neemt van het bedrijf. Hij gaat zijn carrière buiten SBS voortzetten. De Mönnink zegt: 'Remko heeft zich de afgelopen jaren in buitengewoon competitieve omstandigheden enorm ingezet en heeft een sterk team om zich heen verzameld om de programma-afdeling van SBS Broadcasting naar het volgende niveau te brengen. Ik betreur zijn vertrek, maar na zo’n periode is het goed om iemand anders, met een verse blik, deze zeer intensieve baan te laten bekleden. Ik wil Remko dan ook oprecht bedanken voor zijn bijdrage van de afgelopen jaren en ik wens hem succes met zijn volgende stap.'
Ontwikkeling marktaandeel
Van Westerloo heeft gedurende zijn periode bij SBS het marktaandeel niet echt in beweging gekregen. In 2012 was kwam het marktaandeel uit op 20,1 procent. In de twee jaren daarna was dat 20,3 en 20,0 procent. (Doelgroep 20-54, tijdvak 19:00 - 24:00 uur). In de jaren voor Van Westerloo lag het marktaandeel op 23,7 procent (2010) en 23,0 procent (2011).
Stabiel
Arjan Veenhuis, director of media buying bij Havas Media, zegt dat het pleit voor Van Westerloo dat het zenderaandeel in een zeer concurrerende televisiemarkt ook niet verder gedaald is in de afgelopen drie jaar. Veenhuis: 'Je kunt de prestaties van SBS zeer stabiel noemen.’ Veenhuis stelt vast dat de organisatie van Sanoma/SBS een nieuwe koers lijkt te varen. ‘En dat brengt op verschillende vlakken verandering met zich mee. Na de veranderingen op het gebied van zendermanagement is het nu de beurt aan Van Westerloo om plaats te maken voor een nieuwe programmadirecteur.’
Of de directiewissel een goed idee is, zal volgens Veenhuis moeten blijken uit de toekomstige zenderaandelen. Overigens krijgt Lubbers volgens Veenhuis sowieso te maken met een verbeterd marktaandeel in 2015. ‘Maar dat zal voornamelijk komen uit de toevoeging van Champions League voetbal in de tweede helft van 2015 en de toevoeging van SBS9.’
Niet verrast
Onno Seelen, managing director bij Magna Global Netherlands, dat de buying doet voor onder andere UM en Initiative, zegt niet verrast te zijn. ‘Ik had dit al veel eerder verwacht. Remko van Westerloo heeft niet geleverd.’ Seelen is lovend over de koers van Sanoma/SBS sinds de komst van Sanoma-topman Peter de Mönnink. ‘De koers is alleszins duidelijk sinds hij de scepter zwaait. Daar ben ik positief over.’
Erland Galjaard
Rik Ruts, managing director bij UM is ook helemaal niet verbaasd. ‘Van Westerloo heeft bewezen dat hij heel wat in zijn mars heeft, kijk maar naar wat hij voor elkaar heeft gekregen met RTL5. Maar hij heeft wel moeite gehad met het managen van een hele zendergroep. Welke programma’s programmeer je waar, welke BN’er kies je daarvoor uit. Daar is hij duidelijk minder goed in dan Erland Galjaard. En ik denk dat Peter Lubbers dit ook beter kan.
Lees ook: Gaat de nieuwe zenderbaas van SBS het verschil wél maken?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!