Premium

Reclamebestedingen ongeveer gelijk, maar toch record aantal overstappers energieleverancier

In 2013 werden voor het eerst meer dan 2 miljoen overstapverzoeken verwerkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlanders stappen steeds vaker over van energieleverancier. Dat meldde brancheorganisatie Energie-Nederland vrijdag op basis van de ingediende overstapverzoeken. Het afgelopen jaar werden voor het eerst meer dan 2 miljoen overstapverzoeken verwerkt. (Bron: ANP)

In totaal koos 13,2 procent van de Nederlandse consumenten en bedrijven er afgelopen jaar voor om te switchen van energieleverancier, tegenover 12,1 procent een jaar eerder.

Volgens Energie-Nederland ligt de drempel om van leverancier te wisselen steeds lager, onder meer dankzij de opkomst van prijsvergelijkingswebsites. Daarnaast zijn er diverse organisaties die via collectieve acties consumenten aan de hand nemen om van leverancier te wisselen.

Reclamebestedingen
De reclamebestedingen van de gezamenlijke energieleveranciers is niet noemenswaardig gestegen. Dat blijkt uit een rapportage van Nielsen. De bruto bestedingen stegen ongeveer met een miljoen, van 66 naar 67 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 1,4 procent.

Eneco biggest spender
Per adverteerder waren wel grote verschillen zichtbaar. De nummer 1 adverteerder, Eneco, gaf op bruto niveau in 2014 37 procent meer uit in 2014 in vergelijking met het jaar ervoor: van 13 naar 17 miljoen euro. Ook Oxxio, big spender nummer 2, besteedde fors meer: 14 miljoen in plaats van 11 miljoen een jaar eerder. De Nederlandse Energie Maatschappij ging van 1,3 naar 6 miljoen, relatief gezien de hardste stijger. Nuon, Essent en E.ON hielden de hand op de knip. Nuon ging met 4,2 procent terug in uitgaven (van 13,5 naar 12,9 miljoen). Essent zakte van 12,8 naar 8,2 miljoen euro. De relatief kleine spender E.ON liet de bruto uitgaven zakken van 3,8 naar 2,6 miljoen euro.

Televisie, dagbladen
Televisie is nog altijd het belangrijkste mediumtype, afgaande op de cijfers van Nielsen. De bruto bestedingen stegen in 2014 van 41 naar 48 miljoen euro. Verder valt op dat het bruto bedrag dat Nielsen aan bestedingen in dagbladen rapporteert, bijna verdubbeld is: van 4,8 naar 9,1 miljoen euro. Dat is opmerkelijk omdat de dagbladen juist enorm terrein aan het verliezen zijn in advertentie-inkomsten. Berry Punt van Nielsen licht toe: ‘Met name Nuon investeerde met 3,7 miljoen euro fors in dagbladen in 2014, bijna vijf keer zoveel als in 2013.  Ook Eneco en de Nederlandse Energie Maatschappij besteedden met respectievelijk 1,6 miljoen euro (+80%) en 2,6 miljoen euro (+350%) veel meer in dagbladen dan in 2013.’

Bestedingen buitenreclame en radio ingestort
De bestedingen in de mediumtypen Radio en Buitenreclame daarentegen, zijn fors ingezakt. Radio grofweg van 10 naar 5 miljoen, buitenreclame van 2 miljoen naar zes ton. Punt: &;Grote energieadverteerders in buitenreclame in 2013 namen in 2014 het mediumtype niet meer op in hun mediamix. Oxxio was in 2013 met bruto ruim een half miljoen euro de grootste energieadverteerder in buitenreclame, in 2014 werd het mediumtype helemaal niet ingeschakeld. Ook Nuon schroefde het budget van 260 duizend euro in 2013 vrijwel geheel terug, terwijl ook Dong, Electrabel en E.ON buitenreclame niet meer opnamen in hun mediamix. Alleen Eneco en Essent besteedden beide 28 procent meer dan een jaar eerder.

De daling bij radio is volgens Punt te verklaren door grote radioadverteerders (zoals Nuon, Eneco en Oxxio) die hun radiobudget in 2014 halveerden in vergelijking met 2013.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie