Realtime bidding wordt mainstream in Europa

Adverteerders gaven in het eerste kwartaal van 2014 15 procent meer uit aan automated advertising.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de 12 maanden tot aan maart van dit jaar stegen de bestedingen maar liefst 291 procent.

Dit volgens digital advertisingplatform Adform. In het RTB Trend Report Europa stelt het bedrijf dat realtime bidding (RTB) mainstream wordt onder adverteerders, tegelijkertijd stellen uitgevers meer van hun boedel beschikbaar voor deze kanalen.

Bestedingen aan RTB stegen in ieder Europees land met meer dan 120 procent, met de Scandinavische landen aan kop.

Daarnaast geven marketeers steeds vaker de voorkeur aan video en richmedia,  boven standaard banners.

Bestedingen aan RTB standaard banners liepen de eerste 3 maanden van dit jaar terug van 91,33 procent van het totaal naar 88,68 procent van de totale bestedingen.

Engagementcijfers vielen wel wat terug, met 17 procent in de eerste 3 maanden van 2014. Engagementtijd bleef echter stabiel, op 15 seconden. In Noorwegen zelfs 20 seconden.

Het aantal mobiele impressies steeg flink, met 433 procent ten opzichte van Q1 2013. Daarbij won de tablet het van de mobiele telefoon.

‘De aanhoudende groei van RTB is een duidelijke indicatie dat zowel marketeers als uitgevers RTB zien als virale component van digital advertising’, aldus Martin Stockfleth Larsen, CMO Adform. 

Bronnen: Adform, The Drum, Warc

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie