De Queer & Pride Amsterdam is losgebarsten. Op het meerdaagse evenement, dat in het teken staat van de rechten van de lhbtiq+-community (hierna community), komen traditiegetrouw honderdduizenden bezoekers af. De Canal Parade op zaterdag 5 augustus wordt als het absolute hoogtepunt beschouwd.
Hoewel er anno 2023 steeds meer bedrijven zijn die diversiteit en inclusiviteit een warm hart toedragen en dit ook kenbaar maken, houden de grote merken en corporates zich rond de Pride relatief stil. Het zijn dit jaar met name de kleinere merken in de hoek van hospitality, fashion en erotiek die van zich laten horen. Bekijk hier de meest opvallende campagnes, inhakers en activaties rond de Queer & Pride Amsterdam 2023.
The Social Hub wordt The Pride Hub
The Social Hub (voorheen The Student Hotel) gaat tijdens de Pride Amsterdam door het leven als The Pride Hub, een plek waar 'samenwerking, inspiratie, inclusiviteit en feest' centraal staat. Er zijn diverse workshops, masterclasses en lezingen in de Amsterdamse hotels die in het teken staan van de LHBTIQA+ community.
Frank Uffen, managing director The Social Hub: 'Wij omarmen onze rol als facilitator en bieden middelen en mogelijkheden voor 'change agents' om het voortouw te nemen. De Pride-week is speciaal voor ons omdat het het hoogtepunt is van onze jaarlijkse activiteiten, die altijd in het teken staan van de community.'
In de Pride-week kan men talks bezoeken van sprekers als Ron Simpson, Marieke Samallo en Jason M. Primrose. De activiteiten tijdens de Pride maken deel uit van de online campagne 'No sleep till inclusion is real' van The Social Hub. Ook vaart The Social Hub mee met de Canal Parade.
Durex adresseert 'sociale spanningen' rond seks
Als official partner van de Pride Amsterdam lanceert Durex de campagne 'Your sex, your way', die wordt uitgerold in outdoor, print, events en online vdeo. Het betreft de grootste 360-campagne van het merk tot nu toe, aldus Durex zelf. Ook heeft het condoommerk voor de gelegenheid zijn logo aangepast.
Doel van de campagne is om 'kritieke, sociale spanningen' rondom seks te adressen. Durex: 'Seks en seksualiteit vormen een belangrijk aspect in het leiden van een gelukkig en gezond leven, maar de realiteit is voor een grote groep mensen anders.'
In de serie online video's wordt 'bekende en onbekende persoonlijkheden' gevraagd naar hun kijk op stereotyperingen in de samenleving en pornografie en hun beleving op seks. De outdoorcampagne is tijdens de Pride Amsterdam te zien in de grote steden van het land. Ook rijdt er een 'Durex-camper' met dj, performers, merchandise en 'spannende speeltjes' door het land, die onder meer de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam zal aandoen. De camper is het startpunt van een treasurehunt waarmee men kaarten kan winnen voor een plek op de Durex-boot tijdens de Canal Parade.
De campagne is bij Durex (moederbedrijf Reckitt) intern ontwikkeld. Creatief bureau Winq heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de Durex-camper en -boot.
@durex_nl Dare to rewrite pleasure ! This month, discover all the episodes of our web show “Your Sex Your Way” which addresses the stereotypes conveyed by our society and porn. Let’s start with the 1st episode “Pleasure Vs Performance” with @Shary-An Rewrite pleasure with us by answering to these questions in our commentary section! Business collaboration #durex #yoursexyourway #edutok #rewritepleasure #education #pleasure ♬ original sound - Durex NL
Gemeente Amsterdam belicht Pride-geschiedenis in film
In een online film van de gemeente Amsterdam wordt de geschiedenis van de Pride-beweging in de hoofdstad als vorm van zowel feest als protest voor het voetlicht gebracht. 'Deze vieringen en protesten hebben een cruciale rol gespeeld in het vormen van de identiteit van de stad. Daarmee is het verhaal van Amsterdam onlosmakelijk verbonden met de reis van de community', aldus de gemeente Amsterdam.
Het verhaal wordt tot leven gebracht in een videocollage met beelden uit het Stadsarchief, gecombineerd met papiertexturen, scheuren, knipsels en potloodlijnen. Elk element moet een deel van de reis van de Pride-bewegingen in Amsterdam vertegenwoordigen. De film is gemaakt in samenwerking met productiebureaus Ambassadors, Amp Amsterdam, Trip to the moon en Thndr Studio en regisseur Max Grapperhaus.
Grapperhaus: 'Voor een queer-filmmaker die is opgegroeid in Amsterdam, was dit project een feest om aan te werken. Laat de bijzondere queer-geschiedenis van Amsterdam je inspireren om nu en in de toekomst in actie te komen.'
Veilig omkleden bij We Fashion
We Fashion biedt in verschillende steden safe spaces aan waar mensen zich kunnen omkleden. Niet alleen tijdens Pride, maar 365 dagen per jaar, meldt de kledingwinkelketen.
We Fashion: 'Recent onderzoek in opdracht van de afdeling Diversiteit van de gemeente Amsterdam wijst uit dat verbaal en fysiek geweld tegen de LHTBTQIA-community structureel voorkomt op straat, in het openbaar vervoer en in het uitgaansleven. Jezelf kunnen zijn in een veilige omgeving is een belangrijk mensenrecht, daarom bieden we deze safe spaces aan. Een plek waar je je kunt omkleden, je klaarmaken voor de Pride, zodat iedereen zichzelf kan zijn.'
De safe spaces waren al toegankelijk tijdens de Pride in onder meer Rotterdam en Utrecht, nu is Amsterdam aan de beurt. De safe space in de Kalverstraat 65 is voor zaterdag 5 augustus te boeken via deze site.
Na de Pride zijn de paskamers ook te boeken. Hiervoor dient een 'personal shopping'-afspraak gemaakt te worden via wefashion.com.
Sneakermerk Hub wil 'vriendengroep' zijn
Sneakermerk Hub lanceert de campagne 'My Hub, my Pride'. De campagne, ontwikkeld door het Amsterdamse bureau &agency, wordt uitgerold op social media en outdoorschermen verspreid door Amsterdam en Hamburg.
'Hub is geen persoon, man of vrouw. Het is een vriendengroep die elkaars gelijkenissen én verschillen samen viert', zegt Jos Kel, creative director van Hub. Hij vult aan: 'Met de campagne hopen we een drijvende kracht van positiviteit te zijn voor een inclusieve samenleving.'
Ook heeft Hub een fundraiser opgezet waarvan de opbrengsten naar Coc Nederland gaan. &agency en Hub dragen ieder naar eigen zeggen beiden mee met een 'start-up donatie' van duizend euro.
Fred van Leer presenteert Mastercard-podcast
In een podcastserie genaamd The Pride Side gaat influencer Fred van Leer in gesprek met vier mensen uit de queer community over de drijfveren en obstakels die zij in in hun queer-leven tegenkomen. Het gaat om dragqueen Mamaqueen, activist Deen Groothuizen, actrice Marie-Léa en model Gia Bab.
De podcast is bedoeld 'voor iedereen', zegt country manager Jan-Willem van der Schoot. 'Als bondgenoot van de LGBTQIA-gemeenschap hebben we als Mastercard de kans om verandering teweeg te brengen. Onder meer met deze podcast willen inzich geven in de persoonlijke levens van mensen uit de community.'
Fred van Leer stelt zich naar eigen zeggen kwetsbaar op als presentator van de podcast. 'Toen ik hiervoor gevraagd werd en hoorde wie de gasten zijn, werd ik nieuwsgierig. Door te luisteren en vragen te stellen hoop ik bij te dragen aan meer begrip en liefde voor de queer community.'
De podcastserie is ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Big Group.
Inclusieve liefdesverhalen bij Storytel
Een liefdesverhaal tussen twee mannen? Een romantische passage met een queer of transgender? Dat komt niet voor in de wereld van ChatGPT, tenminste: als het niet expliciet door de gebruiker wordt geïnstrueerd. Daar kwam luisterboekendienst Storytel achter, dat besloot er iets aan te doen.
Tijdens de Amsterdam Pride zijn verspreid over de stad posters zichtbaar waarop wordt verwezen naar klassieke liefdesverhalen in een LHBTIQA-omgebouwde versie. Zo maken Tarzan en Jane plaats voor Tirza en Jane en zijn Adam en Eva omgetoverd tot Adam en Evert.
Met de campagne, ontwikkeld in samenwerking met activatiebureau Kumpany, wil Storytel duidelijk maken dat het zich actief inzet om het aanbod aan luisterboeken en e-boeken inclusief te houden. Het bedrijf koppelt ook een langere gratis proefperiode aan de Pride-activatie.
EasyToys is 'forever pink'
'EasyToys is niet één dag roze, maar voor altijd, letterlijk en figuurlijk', aldus het seksspeeltjesmerk. Reden voor EasyToys om in samenwerking met bureau Brand Creatives de outdoorcampagne 'Forever Pink' te lanceren.
EasyToys: 'Forever Pink is niet de boodschap om te laten zien hoe inclusief EasyToys op dit moment wil zijn, het is de belofte zich iedere dag in te willen zetten. Tijdens Pride, wanneer iedereen kijkt, en alle dagen daarna.'
De outdoorcampagne wordt verspreid op diverse plekken in Amsterdam.