De Logeion Galjaardprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een onderscheidend project op het gebied van overheidscommunicatie.
De provincie Noord-Brabant werkte voor het project samen met communicatiebureau Beaumont. Men bedacht een stimuleringsprogramma om mensen middels een financiele prikkel uit de auto en op de fiets te lokken. Een speciale app moest de gedragsverandering bijhouden.
De uiteindelijke strategie werd bepaald aan de hand van een uitgebreide analyse van de doelgroep en stakeholders: eerst werd de juiste doelgroep bepaald en keek men naar wie het meeste belang had bij succes. Uiteindelijk werden de pijlen gericht op werkgevers en de verkopers van (elektrische) fietsen. Hen werd gevraagd de campagne te promoten. Dat lukte, met 100 procent conversie op de actiewebsite, en 2000 aanmelders (doel was 1350) die een levendige community opbouwden.
Volgens juryvoorzitter Guido Rijnja keek de jury vooral naar 'wat werkt'. ‘Hoe de overheidsorganisatie haar doelen weet te verbinden aan wat mensen echt beweegt. Zelfs letterlijk, want de provincie Noord-Brabant en Beaumont slaagden erin om mensen duurzaam op de fiets te krijgen’, aldus Rijnja.
De vier overige genomineerden: de Nederlandse Transplantatie Stichting met het theaterconcept Project Do’orgaan, de Ideeënbrouwerij met het sociale platform Gouda Bruist, de gemeente Enschede met het traject Henk Ontwerpt en Rijkswaterstaat met Sociale media, the next level. De laatste mocht de publiekprijs mee naar huis nemen.
Annemarie Jorritsma
De Galjaardlezing werd dit jaar verzorgd door de burgemeester van Almere, Annemarie Jorritsma. Ze uitte haar verbazing over het feit dat mensen nauwelijks op de hoogte zijn van wat de gemeente doet. 'We overschatten systematisch het bereik van onze overheidsvoorlichting', aldus de burgemeester.
De burgemeester (op de foto temidden van de winnaars van de juryprijs) gaf aan een flink deel van het budget dat bestemd is voor de transitie naar de participatiewet in 2015, juist te besteden aan communicatie: ‘Want als er minder geld is, is er meer communicatie nodig.’ Jorritsma: ‘Hoe meer we een beroep doen op de zelfredzaamheid van de burger, des te meer zullen we moeten investeren in communicatie.’
De Galjaardprijs, dit jaar voor de elfde maal uitgereikt, is een prijs voor de meest innovatieve, inspirerende en effectieve overheidscommunicatie-actie, die tevens een bijdrage levert aan de professionalisering van het vakgebied en bijdraagt aan gedragsverandering.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!