Japanners kunnen het al lang met hun osaifu keitai, hun mobiele telefoon-annex-portemonnee: betalen met je mobiele telefoon. Sinds vorige week kunnen 1000 Singaporezen het ook. Het gaat om een test als voorloper van een nationale introductie, uitgevoerd door ezLink, de OV-betaalkaart-exploitant (maar steeds vaker ook bruikbaar in winkels) en StarHub, het Singaporese kabelbedrijf-annex-ISP-annex-mobiele-telecommer.
Met de speciale mobieltjes die in het kader van de test zijn uitgedeeld kunnen de deelnemers betalen in de bus en de metro, en bij een groot aantal retailers, waaronder McDonald's en gemakswinkelketen 7-11. Betalen is eenvoudigweg een kwestie van het aantikken van de aanwezige terminals, die al langer werden gebruikt voor de eveneens contactloze ezLink-kaart. In totaal zijn er ruim 20.000 acceptatiepunten.
Maar Singapore zou Singapore niet zijn als er niet een dimensie was toegevoegd. Een groot aantal bushokjes, metro-stations en winkelcentra zijn uitgerust met slimme posters. In die posters zit net zo'n RFID-chip ingebed als in de betaalterminals. Tik je zo'n poster aan terwijl je op de bus staat te wachten, dan krijg je een speciale aanbieding voor het geadverteerde product.
Deelnemers aan het slimme poster-deel van het experiment zijn Sony (overigens ook leverancier van de gebruikte RFID-technologie), Citibank, het winkelcentrum Wisma Atria en bioscoopexploitant GV Cineplex.
Het ezLink/StarHub-experiment concurreert overigens met een vergelijkbare (maar kleinschaliger opgezette) test van NETS (exploitant van de NETS-kaart, de Singaporese pinpas) en SingTel (de KPN van Singapore). Met hun mbetaalmobieltjes kun je terecht bij 7-11-concurrent Cheers en GV-concurrent Cathay Cinema.
De beide standaards zijn niet uitwisselbaar, en de betaalmobieltjes van SingTel kunnen dan ook niet terecht bij de ezLink-accepteerders. Ook kunnen ze niet praten met de posters met ezLink-chips.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!