PR-profs: communicatie is over 15 jaar veel belangrijker dan reclame en marketing

Onderzoek legt groeiend zelfvertrouwen PR-branche bloot

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

PR wordt de komende 15 jaar significant belangrijker dan reclame en marketing. Dat is althans de mening van meer dan de helft (56%) van de ondervraagde Britse PR-professionals – werkzaam bij bureaus en organisaties- in een groot onderzoek van uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov. Volgens de respondenten zijn PR-bureaus van de toekomst beter in staat om de complexe vraagstukken van klanten te tackelen dan de concurrenten uit ander disciplines.

Campagneconcepten 

Daarbij denken de bureaus bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van gamechanging campagneconcepten (78%), spannende film en video (55%), optimale inzet van media (60%) en het managen van brede, ongoing digital conversations met relevante stakeholders (63%). Volgens 70 van de ondervraagden zijn pr-bureaus zeer goed in staat op een leidende rol te spelen bij samenwerking tussen bureaus uit verschillende disciplines.

Content creators

Volgens een overweldigende meerderheid van de ondervraagden (96 procent) zullen de taken van bureaus breder worden, te vangen in de term ‘content creators’. OP de vraag of de term PR-bureau over 15 jaar nog bestaat, antwoordt twee derde ontkennend.

Significante daling

‘Over 15 jaar is de branche onherkenbaar’, aldus een van de ondervraagden. Kennis van digital social, video en data en brand experience wordt de kern van het bureaus, vindt een meerderheid van de ondervraagden. Kanttekening: volgens respondenten die bij de wat meer traditionele bureaus werken, blijven de aan traditionele media gerelateerde activiteiten van bureaus over 15 jaar nog even belangrijk.  Ruim veertig procent verwacht hier een significante daling.

Persbericht

Een traditioneel middel als het persbericht heeft geen glansrijke toekomst: 71 procent verwacht dat dit instrument geheel of gedeeltelijk verdwijnt.Ook telefonisch contact met het journaille neemt af de komende jaren, aldus twee derde van de ondervraagden, maar daar staat tegenover dat de relaties tussen journalisten en pr-mensen volgens 67 procent in de toekomst hechter worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie