Premium

PR-bureaus boos over ‘schandalige aanbesteding’ Rijkswaterstaat

Competitie voor mega-opdracht blijkt een loterij te worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een miljoenenaanbesteding van Rijkswaterstaat heeft tot woede geleid onder de deelnemende PR-bureaus. Rijkswaterstaat heeft in de eerste selectiefase alle 40 bureaus, op één na, door laten gaan en gaat nu tussen de bureaus loten. Deze zijn boos omdat er geen keuze op basis van kwaliteit wordt gemaakt.

‘Dit is schandalig’, aldus een van de bureaudirecteuren. &;We hebben er veel tijd in gestoken en enorm ons best gedaan te bewijzen dat we de juiste partij voor deze opdracht zijn. Als dan blijkt dat je in een grabbelton terechtkomt is dat enorm frustrerend.’ Ook bij andere bureaus klinkt er boosheid over de afhandeling van de aanbesteding, die volgens de bureaudirecteuren ‘volstrekt uniek’ is. Bureauvereniging VPRA laat in een reactie weten dat ‘je moet selecteren op kwaliteit en niet op willekeur&;.

Grootste communicatieaanbesteding sinds jaren

Geen van bureaus wil on the record praten omdat ze nog in de race zijn voor deze aanbesteding. Ze vrezen dat het hun kansen geen goed doet. Bovendien gaat het om een behoorlijk lucratieve opdracht. Met de aanbesteding is 6 miljoen euro voor twee jaar gemoeid, de grootste communicatieaanbesteding sinds jaren.

Nooit meegemaakt

De aanbesteding is opgedeeld in twee zogeheten percelen, een voor advies en uitvoering en een gericht op de productie van communicatiemiddelen. In totaal worden zes bureaus gezocht. Uit de loting moeten er per perceel negen bureaus overblijven, uit welke uiteindelijk zal worden gekozen.

In de aanbestedingsstukken staat aangegeven dat er in de selectiefase geloot gaat worden bij gelijke geschiktheid van de bureaus. De bureaudirecteuren die CommunicatieOnline sprak wisten dit ook. Alleen is geen van hen er ooit van uitgegaan dat álle bureaus volgens de selectiecriteria van Rijkswaterstaat even geschikt waren en dat er massaal geloot zou moeten worden. Geen van hen heeft dit ooit meegemaakt. 

VPRA wil oplossing

Ook de vereniging van pr-bureaus VPRA is niet blij met de loting van Rijkswaterstaat: ‘Selectie door middel van een loting is in de ogen van de VPRA niet de juiste manier’, laat de vereniging een verklaring aan CommunicatieOnline weten. ‘Je moet selecteren op kwaliteit en niet op willekeur. Wij zouden graag zien dat de opdrachtgever samen met de bureaus tot een oplossing komt.’

Rijkswaterstaat is om een reactie gevraagd, maar kan deze nog niet geven, mede vanwege de ‘radiostilte’ die rond dit soort aanbestedingen in acht genomen moet worden, aldus een woordvoerster.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie