Vorige week werd cultuurminnend Nederland opgeschrikt door een online commercial waarin de hoofdrol is weggelegd voor Halina Reijn. Nu hebben mensen als Henk Brusse, Rijk de Gooijer, Jan Mulder, Remco Campert en Anouk de weg voor bn-ers in reclame reeds geplaveid. Toch leidt het optreden van Halina Reijn ouderwets tot gefronste wenkbrauwen. Reijn verbindt haar naam immers aan een niet al te spannend product: Page Vochtige Toiletdoekjes.
Dagan Cohen verwoordt op Facebook het levende sentiment rondom haar optreden als volgt:
‘Je hele carrière werk je er naar toe: talloze, schitterende ensemble stukken en indringende solo's, de Griekse tragedies, de Shakespeare klassiekers, loodzware Russen en vederlichte Amerikanen. Met als laatste grote proeve van bekwaamheid: vaste tafeldame bij een populaire talkshow. Ja, je bent klaar voor het echte grote werk: Schitteren in het Sterkblok. Because you're worth it Halina Reijn!’
Reijn reageert zelf via Twitter niet op commentaar op het optreden en vragen erover, maar het laat zich raden waarom ze ‘ja’ heeft gezegd tegen dit commerciële, ongetwijfeld rendabele, optreden. Vorig jaar was zij ook al te zien in een commercial voor de Bijenkorf.
Toch komen er ongetwijfeld meer aanbiedingen op haar pad. De grote vraag is dan ook: wie heeft het voor elkaar gekregen de actrice voor juist dit optreden te strikken? Dit blijkt Backbone Marketing te zijn. Jacqueline Tomassen licht toe:
Waarom is gekozen voor een samenwerking met Halina Reijn?
‘Nog geen 30% van de Nederlandse huishoudens gebruikt vochtig toiletpapier. Veel consumenten hebben het idee dat vochtig toiletpapier niet voor hen bedoeld is en zijn daarom niet ontvankelijk voor de boodschap. Door een bekende Nederlander te gebruiken proberen we de aandacht te vangen van de consument en ze vervolgens het verhaal in te trekken. Zo ontdekken ze in elk geval dat het ook door jonge mensen als Halina Reijn gebruikt wordt en dus voor hen ook weleens relevant zou kunnen zijn.
Voor Halina is gekozen omdat we echt iemand wilden hebben die zelf enthousiast gebruiker is van vochtig toiletpapier en dat ook op een oprechte manier kon vertellen. Bovendien wilden we iemand die geen rol speelde maar gewoon zichzelf: grappig, krachtig, frivool en met veel humor.’
Vochtig toiletpapier is natuurlijk niet zo’n sexy onderwerp. Waarom juist een glamour actrice als Halina centraal gezet?
‘Halina is zeker niet gekozen omwille van het glamourgehalte. Ze is gekozen vanwege het feit dat zij als geen ander kon uitleggen waarom het zo belangrijk is om Page Vochtig Toiletpapier te gebruiken. Ze vertelde ons hoe belangrijk hygiëne in haar vak is en waarom zij dus ook de behoefte heeft om echt schoon te zijn. Wij vonden dat zo oprecht, dat dit ook het script is geworden van een van de drie filmpjes.’
Page was voorheen vooral gericht op kinderen met gezinnen (de bekende puppy). Welke doelgroep moet de nieuwe campagne aanspreken?
‘Page is het grootste merk in toiletpapier en richt zich op een hele brede doelgroep en niet alleen op kinderen, misschien doet de puppy anders vermoeden, dat kunnen we ons voorstellen. Met Page Vochtig toiletpapier richten we ons op dezelfde brede doelgroep en we hebben vanwege de vooroordelen die consumenten hebben over vochtig toiletpapier - onder andere dat het wordt gebruikt door kinderen en oude mensen - juist gekozen voor een jonge vrouw die laat zien dat vochtig toiletpapier er voor iedereen is.’
Via welke kanalen wordt de campagne verspreid?
‘Uitsluitend online en daarnaast is er een grote samplingcampagne in winkelcentra en op de Libelle Zomerweek. We weten namelijk dat als consumenten het eenmaal een aantal weken gebruiken, ze ook echt "om" zijn.’