Ontdek de verborgen waarde in het CPG-productportfolio

Consumenten willen meer productkeuze en hechten meer dan ooit waarde aan productvariaties.

CPG-productportfolio

Vandaag de dag heeft meer dan 65% van de wereldbevolking toegang tot internet en dit zorgt voor een aanhoudende groei van e-commerce. Deze groei zet bedrijven onder een enorme druk om de balans te bewaren tussen de consumentenvraag naar meer productvariëteit en een minimale voorraad vanwege oplopende warehouse kosten.

“80% van de CPG SKUs leiden tot minder dan 2% van de sales”
Bron: Amazon Vendor Survery, Profitero 2021

Het handmatig beheren van een breed productportfolio kan een flinke opgave zijn, daarbij is het met de komst van marketplaces en online verkoopplatformen nog ingewikkelder geworden. Het huidige werkproces is complex en zeer tijdrovend doordat er verschillende manuele analyses per platform worden gemaakt. Daarnaast zijn er uitdagingen op drie vlakken:

  1. Strategie: wat in land A werkt, hoeft niet ook in land B te werken
  2. Media: mediabudget wil je inzitten op producten met een hoge voorraad, een goede marge of een hoge conversieratio. Niet op producten waar een lage voorraad, een slechte marge of laag conversieratio van is. 
  3. Operationeel: iedere SKU moet winstgevend zijn, op voorraad zijn en de buy-box hebben.

Een sterk productportfolio is essentieel voor het opbouwen van een duurzaam en winstgevend bedrijf. Het is net zo belangrijk als het hebben van een strategie of het managen van een merk. Succesvol zijn op marketplaces, start bij het begrijpen en drijven van individuele SKU-performance. Een goed beheerd productportfolio geeft inzicht in de SKU-performance, groeimogelijkheden (R&D maar, ook competitieve ranking) en mogelijke risico’s waarbij alle data is gecentraliseerd.

Om inzicht te krijgen in de verborgen waarde in het productportfolio is GroupM bezig met de ontwikkeling van een nieuwe tool: de ‘GroupM Portfolio Planning Tool’. Deze tool is ontworpen om merken te helpen hun productportfolio te optimaliseren voor de e-commerce markt. De tool centraliseert data uit meerdere platformen en brengt het productportfolio in kaart op basis van gekozen criteria, zoals bezoeken en conversieratio of bijvoorbeeld winstmarge en beschikbare voorraad. Dankzij deze filtering wordt er een snelle en praktische segmentatie van alle beschikbare producten mogelijk. Deze producten worden gegroepeerd in een matrix van high potentials, heroes, weak links of hidden treasures.

Meer winst uit CPG-productportfolio

Om inzicht te krijgen in de verborgen waarde in het productportfolio is GroupM bezig met de ontwikkeling van een nieuwe tool: de ‘GroupM Portfolio Planning Tool’. Deze tool is ontworpen om merken te helpen hun productportfolio te optimaliseren voor de e-commerce markt.


De tool centraliseert data uit meerdere platformen en brengt het productportfolio in kaart op basis van gekozen criteria, zoals bezoeken en conversieratio of bijvoorbeeld winstmarge en beschikbare voorraad. Dankzij deze filtering wordt er een snelle en praktische segmentatie van alle beschikbare producten mogelijk. Deze producten worden gegroepeerd in een matrix van high potentials, heroes, weak links of hidden treasures. Daarnaast geeft het antwoord op de volgende vragen:

  • Is het productportfolio geoptimaliseerd voor de lokale markt en behaalt het de business-doelen?
  • Welke SKU’s hebben media-ondersteuning nodig?
  • Zijn er ‘Quick Wins’ om de performance te verbeteren van de SKU-groep High Potential?

Blijf geïnformeerd over GroupM’s Portfolio Planner Tool
De Portfolio Planner Tool is een van de nieuwe ontwikkelingen uit de GroupM’s product suite. Ben jij geïnteresseerd in het vinden van de verborgen waarde in jouw productportfolio? Neem hierover contact op met Tom van Dalen (tom.van.dalen@groupm.com).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →