Premium

Onderzoek: PR-professionals zijn ‘slimme, vriendelijke leugenaars’

Publiek beeld van beroep is in 10 jaar negatiever geworden in VS.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat vindt het brede publiek van pr-professionals? En hoe is dat beeld de laatste 10 jaar veranderd?

Deze week verschijnt in het Amerikaanse een verslag van het onderzoek  ‘Smart Friendly Liars: Public Perception of Public Relations Practitioners Over Time’.

In deze studie worden twee onderzoeken naast elkaar gelegd en vergeleken, melden diverse Amerikaanse . Het eerste werd in 2003 gehouden en analyseerde de publieke geloofwaardigheid van pr. Tien jaar later voerde promovendus Patrick Merle ditzelfde onderzoek opnieuw uit voor de Texas Tech University’s College of Media and Communication. 

Slim en op de hoogte

Voor de studie werden respondenten op een drie terreinen – intellectueel, pr-professionals en ethiek - gevraagd drie sleutelwoorden te noemen die het vak beschrijven. 

Het goede nieuws: uit de studie blijkt respondenten meestal positieve woorden gebruiken om de persoonlijke en intellectuele kenmerken van pr-profs te beschrijven. Vaak dichten ze pr-profs eigenschappen als ‘slim’ en ‘op de hoogte’ toe.

Perceptie slechter

Het slechte nieuws: naast deze eigenschappen, beoordelen mensen pr-profs nog meer op ethische componenten. De perceptie van pr is er daardoor op achteruit gegaan. In de enquête van 2012 was ‘leugenaar’ de meest voorkomende term die gebruikt werd voor pr, terwijl dat in 2003 nog ‘outgoing’ was, ofwel extravert.

De tweede populairste term in 2012 was ‘spindoctor’, terwijl die in 2003 ‘vriendelijk’ was.

Ook bleek dat in 2012 meer respondenten pr-profs als onethisch, maar ook als intelligent bestempelen.

Beter begrip

Respondenten in de enquête 2012 bleken wel beter te weten wat pr is dan een decennium geleden. Twee keer zo veel respondenten konden specifieke taken van het pr-vak noemen zoals, zoals crisisbeheersing.

Dat leidt tot de conclusie dat het publiek meer weet over pr dan tien jaar geleden, maar daardoor wel negatiever over de branche denkt.

De onderzoekers vermoeden dat de invloed van media en tv-series hierin een belangrijke rol speelt. Daarin is veel meer aandacht voor pr-professionals, en dan vooral voor hun rol in hypes en als spindoctors.

De enquête van 2003 werd uitgevoerd via de telefoon onder 486 mensen, die van 2012 via e-mail (n = 372).

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie