Premium

Ondertussen bij Being There

Being There gaat na de winst van Amstel op alle fronten uitbreiden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In juni maakte Amstel bekend dat het na een oriëntatie van ruim een half jaar koos voor Being There als lead agency. Verrassend? Dat misschien niet, klanten als Easyjet, Dr Oetker, en Koopmans kozen het afgelopen jaar ook voor het bureau. Toch maakt het duidelijk dat Being There niet langer meer het bureau is ‘voor de leuke activatie erbij’, want zo stond het lange tijd bekend. De komst van Olivier Koning twee jaar geleden heeft hieraan bijgedragen.

Wat is er veranderd in die twee jaar?

‘Being There is van huis uit een activatiebureau, lang voordat veel andere bureaus met merkactivatie bezig waren. De charme was: het project gedreven werken, leuke dingen doen voor merken. In al die jaren hebben veel bureaus het opgepakt en de voorsprong die we hadden, raakten we kwijt. Zoveel bureaus doen leuke digitale projecten, activatie of events. Het was niet meer onderscheidend en de crisis heeft ook niet bijgedragen. Er klopten meer klanten aan voor sales gedreven acties die eigenlijk meer bij sales promotiebureaus horen. We hebben de focus gelegd op waar we goed in zijn: merk gedreven activaties, die fenomenen kunnen worden. Dat gaat verder dan een reclamefenomeen, want goeie fenomenen  manifesteren zich ook in de echte wereld. Nu worden we meer gebeld voor campagnes dan voor projecten.’

Hoeveel mensen werken er nu in totaal bij Being There?

‘21 man en vanwege Amstel gaan we creatieve vloer uitbreiden. Er zit een mooie transfer aan te komen, maar het is net te vroeg daar iets over te zeggen.’

De creatieve directie lijkt met mensen als Pieter Scheltema, Wilbert Leering, Lionell Schuring en Sheldon Bont al vrij zwaar toch?

‘Creatieven werken bij ons direct met klanten, dus die senioriteit is belangrijk. We zijn afgestapt van de klassieke accountverdeling en werken met producers. We willen meer een creatieve werkplaats zijn waar medianeutrale ideeën worden bedacht waar merken mee geholpen zijn. Klanten houden tegenwoordig zelf vaak de regie. We zitten in een vroeg stadium bij met de klant en creatie aan tafel. Niet alleen bij de briefing, maar ook tijdens het bedenken van voorstellen. Zo ontstaat er een open manier van samenwerken.’

Oprichter Lucas Mol vertrok een jaar na jouw komst. Heeft dat veel impact gehad?

‘Dat hebben we een zachte landing gegeven. Toen ik kwam was dat op termijn het plan, dus we hebben een lange overgangsperiode gehad. Hij was een van de smaakmakers, dus het was ook nodig om het geleidelijk uit te faseren. We zijn geen opdrachten kwijt geraakt. Ik denk dat ik meer ervaring heb met de zakelijke kant en dat de organisatie strakker is geworden. Gelukkig is Lucas nog steeds betrokken. Hij heeft zich bijvoorbeeld ingezet voor het NK Tegenwindfietsen.’

En de overname van Doorn & Roos. Wat is daarvan over?

‘Ook Loek van Doorn is nog betrokken bij een aantal klanten. Doorn & Roos had veel klanten in automotive en die hebben het zwaar gehad, maar we werken bijvoorbeeld voor Athlon Car Lease. En Studio Doen, de productiestudio, zetten we heel veel in voor design en dtp. Op die manier kunnen we productie op een strakke manier organiseren.’

Uit de VEA Branche Monitor blijkt dat full service- en mediabureaus een gemiddeld rendement van 14% halen, terwijl goed draaiende activatiebureaus 25% halen. Waar zitten jullie?

‘Tussen de 15 en 20%. Dat verschilt per jaar. We kunnen als management zelf beslissen waar we het geld aan uitgeven, en vorig jaar hebben we bijvoorbeeld zelf geïnvesteerd in het NK Tegenwindfietsen. Maar het bestaansrecht van een bureau is ook winst maken.

Na het winnen van grote accounts wordt Being There vanzelf een interessante overnamekandidaat. Hebben de netwerken al aangeklopt?

‘Er is geflirt, maar daar is geen date uit voortgekomen. De interesse is er, maar concreet wordt het niet, omdat wij heel terughoudend zijn. We zien de toegevoegde waarde niet en kunnen prima zelfstandig opereren. Ik zie meer in het verder ontwikkelen van disciplines. We hebben een belang in The Gardeners die goed zijn in pr en social. En we denken over een aparte tak voor media.’

En hoe vaak word jij gebeld door headhunters? Met het vertrek van Rik Ledder naar TBWA is de stoelendans tenslotte weer begonnen.

‘Ik word wel benaderd, maar ben daar helemaal niet mee bezig. We zijn net begonnen en het bureau begint in een goede flow te komen. Ik ben aandeelhouder en heb het heel erg naar mijn zin. Dus overstappen naar een ander (netwerk)bureau is echt niet aan de orde.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie