Nieuwe lente pr-industrie dankzij blogs?

De pr-industrie ziet een gouden toekomst opdoemen door de opmars van weblogs, sociale netwerken, burgerjournalistiek en consumentenreviews op internet. Richard Edelman en Harold Burson, twee topmannen -en krasse knarren- van internationale pr-netwerken, spraken met Het Financieele Dagblad over de nieuwe 'consumentenrevolutie'. (term van FD)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Neem het weblog. In de blogosfeer verspreidt een goed verhaal zich als een olievlek, stelt Edelman. Eindelijk brokkelt het monopolie van de grote
mediabedrijven op nieuws en massacommunicatie af. 'Het is een zegen voor de pr-industrie.' Edelman draait er niet omheen. 'Als de Wall Street
Journal achter een klant van ons aangaat, hoeven we dat niet meer zomaar te accepteren', zei hij onlangs op een pr-bijkomst. 'Bij een negatief verhaal zetten we op internet de documenten en interviews die de krant besloot niet te laten zien.' In de blogsfeer heb je geen last van vervelende journalisten die persberichten verhaspelen en feiten checken.

Burson (85) neemt de consumentenrevolte heel serieus en heeft een lijst laten samenstellen van de invloedrijkste bloggers. Schreef ook een stuk over de invloed van blogs op marketing en pr. 'De meeste pr-bureaus gaan helemaal niet goed met blogs om', meent Edelman. Ze sturen persberichten die als spam worden beschouwd.

Hear, hear.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie