Lemz heeft tijdens het Cannes Lions-festival een Gouden Leeuw gewonnen in de categorie PR met de Sweetie-campagne voor Terres des Hommes. Het was een van de 13 winnaars van een Gouden Leeuw uit de 1851 inzendingen die wereldwijd binnenkwamen in deze categorie. Nog nooit waren er zoveel cases ingezonden, dit jaar zelfs een stijging van 43 procent ten opzichte van vorig jaar.
Het was sowieso een goede avond voor het Nederlandse bureau, want Lemz won in totaal 5 Gouden Leeuwen, onder meer in de categorieën Direct en Promo & Activation. Dit was een unieke prestatie, want niet eerder won een Nederlands bureau tijdens het Cannes-festival 5 keer goud op een avond.
Omdat goede doelen zijn uitgesloten voor het winnen van een Grand Prix, de hoogste award in Cannes, kan Lemz deze ultieme prijs niet winnen in de reguliere categorieën. Met 5 gouden Lions maakt het bureau wel kans op de Grand Prix for Good die worden gekozen uit alle gouden winnaars. Deze prijs wordt zaterdag op de slotavond uitgereikt.
Grand Prix voor Chipotle en Edelman New York
Er werd in de categorie PR wel een Grand Prix toegekend aan Chipotle, de Amerikaanse Mexican Grill-keten met zijn campagne ‘The Scarecrow’, waarvoor pr-bureau Edelman New York tekende samen met Creative Artists Agency. Met zijn Scarecrow zetten Chipotle de aanval in op de bioindustrie met een animatiefilmpje van ruim drie minuten lang.
In het filmpje zien we een vogelverschrikker in een vreselijke maatschappij die lijdt onder de industrie, de voedselproductieketen en de massaliteit waarin hij werkt. Als hij 's avond naar zijn boerderij in de leegte terugkeert, ziet hij een peper groeien. En dan ziet hij het licht.
Het is Chipotle naar eigen zeggen niet te doen om meer mensen naar hun restaurants te krijgen, maar het gaat om grotere waarden, het veranderen van de huidige situatie. Edelman New York was het pr-bureau bij deze campagne.