Nederlanders kopen voor 10,6 miljard euro online in 2013

Nederlandse consumenten kochten vorig jaar 8,5 procent meer online dan in 2012. Omgerekend besteedden ze 10,6 miljard euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen, van Blauw Research in opdracht van belangenvereniging Thuiswinkel.org.

Net als in 2012 is de toename van het aantal bestellingen de belangrijkste drijfveer van de omzetgroei, aldus de onderzoekers. Consumenten hebben afgelopen jaar in totaal bijna 100 miljoen orders geplaatst via internet. Dat is 11 procent meer dan in het jaar ervoor.

Online kopers deden gemiddeld 9 bestellingen per persoon in 2013. In 2012 lag dit aantal op 8 online bestellingen. Frank Sibbel, managing partner Blauw Research: "Waar een online bestelling vroeger nog bijzonder was, is online bestellen voor consumenten ‘gewoon’ geworden. Zij bestellen vaker via internet en ook voor kleinere bedragen.’ Gemiddeld kostte een bestelling 109 euro in 2013, terwijl dit vorig jaar nog 111 euro bedroeg.

10,8 miljoen Nederlanders kopen online
Afgelopen jaar hebben 10,8 miljoen Nederlanders een aankoop gedaan via internet. Dit is iets meer dan vorig jaar (+2 procent). De aanwas van nieuwe online kopers vlakt wel af. Het zijn vooral ervaren online shoppers die steeds meer online kopen. De Nederlandse cijfers komen overeen met , waarin wordt gesteld dat groei van online bestedingen met name komt doordat bestaande online consumenten steeds vaker kopen, en meer besteden.

De omzetgroei is volgens Thuiswinkel.org te danken aan de online verkoop van producten (+12 procent), zoals kleding ((+16 procent naar 850 miljoen euro), tablets en speelgoed (+27 procent naar 105 miljoen euro), muziek (+19 procent naar 123 miljoen euro), en telecom (+16 procent naar 1,5 miljard euro)

De omzet uit de online verkoop van diensten stijgt minder hard (+5 procent). Dit komt onder andere door de relatief lage omzetgroei van het segment Reizen (+2 procent). Reizen blijft wel het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van 3,9 miljard euro.

Wat brengt 2014?
De markt voor online consumentenbestellingen blijft in 2014 verder doorgroeien, mede dankzij groei van het mobiele kanaal, voorspellen de onderzoekers. De verwachting is tussen de 9 en 10 procent, naar bijna 12 miljard euro.

Ruim 2 miljoen Nederlanders kopen al via smartphone en tablet en dat aantal stijgt sterk. Daarbij vervagen de grenzen tussen on- en offline kanalen.

De groei zal daarnaast wederom uit bestaande kopers komen, die steeds meer en vaker online aankopen, ook in de relatief nieuwe categorieën zoals Fietsen en Optiek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie