Merknamen bedenken is ons vak maar ook namen spotten is voor ons dagelijkse kost. In de Namespotting Weekly elke week een selectie van opvallende merknamen binnen een bepaald thema.
Opeens zijn ze daar weer. Merknamen van weleer zoals Tjolk, Ranja en binnenkort Oranjeboom (voor de tweede keer) en Exota. Het lijkt een antwoord te zijn op de onzekerheid, globalisering en culturele en politieke spanningen van vandaag. Nostalgie speelt een rol, maar het is vooral een kwestie van het te gelde maken van nog bestaande merkwaarde. In deze Namespotting Weekly een overzicht van 25 - veelal Nederlandse - verdwenen merken die worden teruggehaald voor een tweede leven; merknamen die net hun comeback gemaakt hebben, merknamen die binnenkort hun comeback gaan maken maar ook merknamen waarvan je eigenlijk alweer vergeten bent dat ze ooit weggeweest zijn en die al een succesvol opnieuw zijn gelanceerd.
Het bekende zuiveldrankje Tjolk uit de jaren '80, door Coberco in de jaren '90 gesaneerd, is in 2014 weer op de markt gebracht door het Amsterdamse bedrijf Galatrada. Het bedrijf mikt op nostalgische gevoelens bij ouders die Tjolk nog kennen uit hun jeugd. 'Voor de rentree is het nu of nooit. Als je nog tien jaar wacht, is de groep die het nog kent, echt te oud,' aldus Niek Nielen van Galatrada (bron: Parool).
Exota, een frisdrank uit de jaren vijftig, ging begin jaren '70 ten onder na uitzendingen van VARA's Ombudsman. Drie ondernemers uit Veghel hebben de merknaam gekocht en gaat het merk binnenkort in 8 smaken herlanceren in horeca- en speciaalzaken.
Het merk Melkunie, je weet wel van 'Nee geen bommetje!', is na de fusie tussen Campina en Friesland Foods in 2009 verkocht aan de Zweeds-Deense zuivelcoöperatie Arla Foods. In 2001 was de merknaam Melkunie door Campina al van de markt gehaald. In 2012 is Melkunie door Arla opnieuw gelanceerd in de Nederlandse supermarkten, inclusief Peer Mascini.
Onder het motto "Oad een reis!" (op de melodie van 'Oh, what a night) krijgt Oad een tweede leven. In 1924 is Oad opgericht als Overijsselsche Autobusdiensten. Na het faillissement van de Oad Groep heeft Oad een herstart gemaakt als 'breed reismerk'.
Nog een reismerk. Peter Langhout Reizen bestaat sinds 1987 en behoort tot de bekendste namen in de reiswereld. Na een faillissement heeft de naam een nieuwe start gekregen na een overname door de Benga Travel Group.
Het oer-Hollandse merk Kip Caravans uit Hoogeveen ging failliet in 2010 en maakte een doorstart onder de nieuwe eigenaar Boedelbak. Kip Care is de naam van een nieuwe divisie waar producten worden ontwikkeld voor de zorgmarkt.
Een van de meest besproken comeback van de laatste jaren. Spyker Automobielen N.V., een Nederlandse automobielfabriek uit begin 20e eeuw werd in 1926 opgeheven. De merknaam Spyker werd in 1999 nieuw leven in geblazen door ondernemer Victor Muller.
Na dertig jaar heeft Nissan het merk Datsun in 2014 opnieuw geintroduceerd als budgetmerk in India.
De legendarische telecomprovider Ben werd na de overname in 2003 herdoopt in T-Mobile. In 2008 keerde Ben terug als aanbieder van sim only abonnementen.
Palm is vooral bekend van de PDA's, maar is ten onder gegaan na de overname door HP. De merkrechten zijn sinds kort in handen van Wide Progress Global Limited dat gelieerd is aan Alcatel One Touch. De website palm.com stuurt je momenteel door naar MyNewPalm.com met de tekst: 'Coming soon'. Er lijkt dus een een comeback op handen.
Nokia, ingehaald door de smartphones van met name Apple en Samsung, speelt geen rol van betekenis meer op de markt voor mobiele telefoons. Na de overname door Microsoft mag Nokia haar naam voorlopig niet gebruiken op smartphones. Het bedrijf is daarom van plan de merknaam in licentie te geven aan producenten van andere apparatuur. Nokia is nog niet helemaal verdwenen maar moet zijn echte comeback nog maken. Nokia heeft zich sinds haar oprichting in 1865 als molen voor houtpulp overigens al vaker opnieuw uitgevonden.
Polaroid (opgericht in 1937) is vooral bekend van de 'direct-klaar-camera'. In 2001 ging Polaroid failliet door de opkomst van de digitale fotografie. In 2001 ging het bedrijf failliet, maakte een doorstart en in 2008 ging het opnieuw mis. In 2010 kochten voormalige medewerkers van de Polaroid fabriek het gebouw op en begonnen er hun bedrijf The Impossible Project. Daarmee werd Polaroid een stukje Nederlands.
Ranja - geen soortnaam maar een merknaam - stamt uit 1920 en is ontwikkeld door de Groningse fabrikant C. Polak & Zn. Een voormalig manager van Heinz heeft voor de herlancering van Ranja en binnenkort een sportmerk en een ander voedingsmiddel zelfs de investeringsmaatschappij 'Merkgoed' opgericht.
Wie herinnert de slogan niet? 'Rang is alleen Rang als er Rang op staat.' Het Nederlandse snoepmerk werd rond 1949 voor het eerst op de markt gebracht. In 2008 werd het overgenomen door Copar (fabrikant van o.a. King en Italiano) en geherintroduceerd in 2010.
Terwijl Buckler de aanval van Youp van 't Hek nooit te boven is gekomen, is Stender onlangs wel opnieuw gelanceerd. Dit keer niet als zelfstandig merk, maar als submerk van Grolsch.
Het van oorsprong Belgische chipsmerk Croky is in 1997 door United Biscuits verkocht aan Frito-Lay, de snackdochter van PepsiCo (van concurrerend merk Lay's) behalve in de Benelux en leidde vervolgens een marginaal bestaan. In 2004 is Croky opgekocht door een groep Vlaamse ondernemers en heeft sindsdien zijn comeback gemaakt in de Benelux.
Vespo, marktleider in bed-, bad- en keukentextiel Vespo heeft het oude Brabantse merk Walra in 2010 nieuw leven ingeblazen. Begin deze eeuw ging Walra (opgericht in 1873) failliet omdat er geen medewerkers meer waren te vinden om de collectie langs de deuren te verkopen. Het merk is nu te koop bij verschillende woonwinkels en online te koop.
Oilily - tot 1980 Olly geheten - is in 1963 opgericht door Willem en Marieke Olsthoorn. Het begon met kinderkleding en groeide uit tot een wereldmerk. Na een faillissement in 2009 werd de merknaam Oilily teruggekocht door de oprichtersfamilie.
Quick is in 1905 opgericht door Herman Jansen en startte Hengelo met de productie van sportschoenen en groeit uit een zeer succesvol merk. Vanaf de jaren '80 gaat het bergafwaarts en in 1986 gaat het bedrijf failliet. Na een doorstart gaat Quick in 1992 definitief bankroet. Na 10 jaar afwezigheid, worden de merkrechten Quick in 2001 door twee ondernemers overgenomen van de familie Jansen en vindt een succesvolle herintroductie plaats.
De naam Ellesse is gebaseerd op de initialen van de Italiaanse oprichter Leonardo Servadio. In eerste instantie was de naam Elle-Esse, maar na een klacht van tijdschrift Elle werd de naam in 1967 veranderd in Ellesse. Jarenlang was het sportmerk prominent aanwezig op tennisbanen en skipistes. Eind jaren '90 was het merk steeds minder zichtbaar. Rond 2009 is Ellesse ter gelegenheid van de 50ste verjaardag, opnieuw gelanceerd door USG Brands, het distributiebedrijf dat ook Le Coq Sportif opnieuw op de kaart zette in de Benelux.
Fokker Technologies is voortgekomen uit Fokker Aircraft dat in 1996 failliet ging. De ruimtevaartafdeling ging zelfstandig verder, vanaf 2002 onder de naam 'Dutch Space'. Het onderdeel voor vliegtuigonderhoud- en reparatie bleef Fokker heten en werd overgenomen door Stork. In 2012 werd het bedrijf weer losgekoppeld van Stork om zelfstandig verder te gaan.
Zilvervloot was tot begin jaren '90 een populair spaarvorm. Jongeren van 0 -18 ontvingen naast rente een premie. In 2012 keerde de rekening terug bij SNS Bank en RegioBank.
Een grote sanering onder merknamen van Unilever werd Zeeuws Meisje fataal totdat het merk in 2005 terugkeerde alsof het nooit was weggeweest.
Lätta werd in de jaren '80 op onvergetelijk wijze gelanceerd, maar verdween in 2004 van de Nederlandse markt. In 2012 werd ook dit merk door Unilever teruggebracht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!