Uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat in de ranglijst van succesfactoren voor een sterk, nationaal retailmerk de factor ‘respect voor mens en natuur’ op de laagste plaats staat.
Geen drijfveer
Beerda: ‘Slechts een handje vol ketens heeft een sterk ontwikkeld, maatschappelijk imago. Holland & Barrett en Ikea scoren, onder degenen die bekend zijn met deze merken, het hoogst. Vooralsnog is deze mvo-factor echter geen drijfveer om voor een nationale topketen te kiezen.’
Kans voor grote ketens
Naast de prijs, zijn de sympathieke uitstraling (dankzij het personeel en de sfeer in de winkels), de dynamiek (met aanbiedingen en afwisselend assortiment) en bereikbaarheid belangrijke manieren om klanten te trekken. ‘Terwijl nu alleen kleinere retailers succesvol zijn met een mens- en milieuvriendelijk imago, is dit voor grote ketens ook een grote kans om zich te gaan onderscheiden’, volgens Beerda.
Succesfactoren voor een nationaal topmerk in retail (in volgorde van belang)
1. Goede prijs/kwaliteitverhouding
2. Vriendelijk personeel
3. Aantrekkelijke aanbiedingen
4. Goede bereikbaarheid
5. Prettige sfeer
6. Afwisselend assortiment
7. Aantrekkelijke winkels
8. Hoge kwaliteit van het assortiment
9. Leuk, ontspannend assortiment
10. Goede reclame
11. Onderscheidend assortiment
12. Vernieuwend assortiment
13. Goede online aankoopmogelijkheden
14. Aanbod geschikt voor kinderen
15. Positieve aandacht in de media
16. Internationale klasse
17. Prettige klanten
18. Respect voor mens en natuur
Bol.com
Retailers die consumenten beter aan zich weten te binden zijn Coolblue, Media Markt en de Deense interieurketen JYSK. Bol.com is voor de derde keer het sterkste retailmerk van Nederland.
Coolblue blijft het hardst stijgen
In tegenstelling tot eerdere jaren, groeit de meerderheid van de retailmerken sinds 2016 gestaag. Gemiddeld stijgt de merkkracht met twee procent sinds afgelopen jaar. Het aantal uitschieters, in positieve en negatieve zin, is beperkt. Bovengemiddeld hard groeien Coolblue, Media Markt en de Deense interieurketen JYSK.
Massamediale reclamecampagnes
Bij deze drie wordt de groei vooral veroorzaakt door massamediale reclamecampagnes, weet Hendrik Beerda. Hij meent dat Coolblue niet voor niks, net als in 2016, de sterkste stijger is. ‘Dit merk ontwikkelt zich niet alleen razendsnel op naamsbekendheid, maar groeit ook op de andere twee pijlers van merkkracht: waardering en binding.
Door de opening van fysieke winkels wordt Coolblue meer gewaardeerd vanwege zijn vriendelijke personeel en de aantrekkelijkheid van de winkels. Daarnaast krijgt Coolblue een steeds professioneler, sympathieker en zelfverzekerder imago.’
Marketeer of the Year
Pieter Zwart, de ceo van Coolblue werd 30 maart uitgeroepen tot Marketeer of the Year.
Hendrik Beerda Brand Consultancy concludeert dat ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel, de saneringsronde in de retailsector ‘nog lang niet afgelopen is. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.’
Top-5 stijgers in merkkracht (2016-2017)
1. Coolblue
2. Media Markt
3. JYSK
4. Hunkemöller
5. Leen Bakker
Perry verliest merkkracht
De sportwinkelketen Perry, die na het faillissement van 2016 in bezit is van het Britse JD Sports
Fashion, is in het afgelopen jaar de meeste merkkracht verloren. ‘Op de drie pijlers van merkkracht (bekendheid, waardering en binding) heeft Perry een flinke stap teruggezet. Alleen het imago van de online winkel staat in de plus. Op de andere imagofactoren vervaagt het merk.’
Sportretail heeft het over de hele linie moeilijk, geeft het Beerda aan.
Top-5 dalers in merkkracht (2016-2017)
1. Perry
2. Multimate
3. Alphega apotheek
4. Schoonenberg
5. MS Mode
Supermarkten
Qua merkvoorkeur gooien consumenten vooral supermarkten op één grote hoop. Ondanks torenhoge reclamebudgetten en scherpe prijsoorlogen wordt de supermarktkeuze met name bepaald door de afstand. Een dieper liggende merkvoorkeur ontbreekt.
Prijs basis voor succes
Om tot de sterkste retailmerken van Nederland te behoren is een goede prijspropositie een eerste vereiste, meent het consultancybureau.
Bij alle sterke merken in retailland vindt de consument dan ook dat de prijskwaliteitverhouding goed is. Maar om langer aan de top te blijven, is meer nodig dan een scherpe prijs.
Lidl
Zo scoort Lidl niet alleen het best wat betreft de prijsstelling, maar wordt het assortiment van de discountketen tevens als afwisselend, onderscheidend en vernieuwend ervaren.
Top-100 merkkracht van de grootste retailers van Nederland (+ positie in 2016)
1. (1) Bol.com
2. (4) Albert Heijn
3. (2) Kruidvat
4. (3) Hema
5. (6) Ikea
6. (5) Action
7. (7) Lidl
8. (8) Blokker
9. (10) Jumbo
10. (9) Gamma
11. (13) Xenos
12. (19) Media Markt
13. (12) Praxis
14. (14) C&A
15. (17) ALDI
16. (11) Etos
17. (20) Intratuin
18. (16) Karwei
19. (15) Bruna
20. (18) Zeeman
21. (22) H&M
22. (33) Leen Bakker
23. (27) Gall & Gall
24. (37) Hunkemöller
25. (21) Wehkamp
26. (48) Coolblue
27. (23) Intertoys
28. (32) Kwantum
29. (26) de Bijenkorf
30. (47) Plus
31. (28) Wibra
32. (30) vanHaren
33. (34) Kijkshop
34. (36) Zalando
35. (45) BCC
36. (42) Keurslager
37. (29) Scapino
38. (31) DA
39. (35) Trekpleister
40. (43) Hornbach
41. (41) Douglas
42. (50) Hans Anders
43. (57) ICI Paris XL
44. (52) Primark
45. (46) Miss Etam
46. (44) Bristol
47. (51) Pearle Opticiens
48. (58) WE
49. (54) Specsavers
50. (55) Marskramer
51. (64) Rituals
52. (-) Beter Bed
53. (-) Prénatal
54. (67) Expert
55. (60) Formido
56. (56) MS Mode
57. (59) Intersport
58. (61) Dirk
59. (70) Eye Wish Opticiens
60. (71) Otto
61. (78) JYSK
62. (72) Spar
63. (49) Perry
64. (66) Big Bazar
65. (75) Zara
66. (65) Schoonenberg
67. (68) Aktiesport
68. (69) Beter Horen
69. (73) Hubo
70. (76) Coop
71. (81) EMTÉ
72. (82) Vero Moda
73. (80) Conrad
74. (-) HelloFresh
75. (84) Shoeby
76. (79) Amazon
77. (-) Jack & Jones
78. (-) BelCompany
79. (90) Mandemakers Keukens
80. (-) Didi
81. (87) Hoogvliet
82. (-) Decathlon
83. (95) Top 1 Toys
84. (91) Deen
85. (93) DekaMarkt
86. (-) Vomar Voordeelmarkt
87. (92) Multimate
88. (94) The Read Shop
89. (-) Tuincentrum Overvecht
90. (-) Jan Linders
91. (-) Holland & Barrett
92. (96) D.I.O.
93. (97) Nelson
94. (98) Superkeukens
95. (-) Poiesz Supermarkten
96. (99) BENU Apotheek
97. (-) CECIL
98. (-) Bax Music
99. (-) Boots
100. (100) Alphega apotheek
Onderzoek
Voor het onderzoek zijn 1.537 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!