Vanmorgen ben ik naar een door Management Team en Rotterdam School of Management georganiseerde presentatie van Cor Molenaar geweest. Centraal stond zijn nieuwe boek getiteld Het nieuwe winkelen. In zijn boek gaat Cor Molenaar in op de verregaande gevolgen van ons veranderende koopgedrag voor de retailers. Molenaar stelt dat winkelstraten leger worden en webshoppen een grote vlucht neemt.
Met een aantal concrete voorbeelden toont Molenaar aan op welke wijze de consumenten nu zijn orientatie doet en vervolgens tot de aankoop over gaat. Hij beschrijft een nieuw koopproces met als belangrijke pijlers onder het model: probleemherkenning, keuze en aankoop. Voor mij de belangrijkste boodschap uit zijn verhaal was dat de technologie en alle nieuwe communicatie mogelijkheden veranderen en zich doorontwikkelen, maar dat mensen mensen blijven. En dat je daar als retalier, online of offline of met een hybride model, rekening mee moet houden. Sterker nog, Molenaar haalt Darwin aan: Je moet je aanpassen om te overleven.
In het laatste hoofdstuk van het boek gaat Molenaar in op wat ons te wachten staat. De toekomst van het winkelen is een samengaan van technologie en beleving. Dit vraagt om nieuwe business modellen.
Molenaar kan bevlogen en met humor presenteren. Zijn verhaal is helder en praktisch toepasbaar en geeft stof tot nadenken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!