Premium

Miskende 'genieën' moeten niet huilebalken

Je ideeën gaan door of niet. Zijn een succes of bestaan niet. Dat is de harde realiteit, stelt Ruud de Langen.

Beeld: Efteling/Facebook

Wat lopen er toch veel onontdekte genieën rond in Nederland. Niet erkende Einsteintjes, Steve Jobjes in de dop. Zo wordt onze marketingwereld verblijd met ene Gideon Tailleur, van beroep marketeer. En die heeft die hele Pokémon Go-rage al veel eerder bedacht.

‘Dat verraste mij helemaal niet’, aldus Tailleur. Deze geniale marketeer geeft aan dat augmented reality nu hip is en haalde daar een aantal weken geleden Adformatie mee: ‘Dit verwachtte ik dus vorig jaar al.’

Nu zullen veel lezers misschien denken dat Gideon Tailleur familie is van Max. Maar dit is geen mop, mensen. Tailleur had een app bedacht waarmee je Eftelingfiguurtjes in het sprookjesbos kon laten rondlopen.

Maar die verdomde Efteling was te bang om het te doen. Tailleur: ‘Zonde, ik wilde degene zijn die de wereld wakker zou schudden met de kracht van augmented reality.’ 

Insiders laten weten dat Tailleur binnenkort met nog veel meer uitvindingen komt die zijn klanten niet zagen zitten maar wel de wereld zouden veranderen.

Zo blijkt hij eigenlijk de uitvinder van de Tesla te zijn. Hij had dus al heel lang een idee om een auto op batterijen te laten rijden. Maar zijn klant Duracell was te bang om erin te stappen. 

Ook heeft Tailleur eigenlijk de Virtual Reality-bril uitgevonden. Vroeger speelde hij al veel met een Viewmaster. Daar kreeg hij het idee om een achtbaan in 3D weer te geven. Maar deze keer liet zijn klant Duinrel het verdulleme afweten. 

Het valt echt niet mee om de wereld grondig te veranderen als je klanten steeds niet meewerken. Het overkomt menig creatief dagelijks. Het is het lot van de adviseur. Maar het heeft geen zin om er achteraf over te huilebalken in Adformatie. Je ideeën gaan door of niet. Zijn een succes of bestaan niet.

Door het achteraf claimen van wereldschokkende ideeën die je klanten niet zagen zitten zal Tailleur uiteindelijk maar één ding bereiken: een standbeeld van zichzelf in het Sprookjebos. 

Deze column staat in Adformatie 13 (26 augustus 2016)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie