Dat stellen onderzoeksbureau GfK en TiasNimbas Business School naar aanleiding van onderzoek op basis van cijfers van het GfK-consumentenpanel.
‘De groeiende groep fans van winkelmerken zijn prijsbewuster en kopen eigenlijk enkel en alleen A-merken als deze in de aanbieding zijn. Door het afnemende objectieve kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken zal deze trend zich enkel versterken’, aldus de auteurs Will Reijnders, hoogleraar Marketing aan TiasNimbas Business School en Ton Luijten, methodoloog bij GfK.
De onderzoekers stellen dat A-merken last hebben van omzetdaling, onder andere door de hoge promotiedruk. ‘A-merken zijn vrijwel voortdurend in de aanbieding. Consumenten anticiperen hierop. Het gevolg is enerzijds een voortdurende subsidiering van trouwe klanten van deze A-merken en anderzijds het bevorderen van switchgedrag met als gevolg een afnemende merken- en winkeltrouw.’
Het marktaandeel van winkelmerken steeg in de periode van 2003 tot 2012 van 29% naar 45%. Reijnders en Luijten: ‘Consumenten kopen anders hun boodschappen in: ze kiezen voor goedkopere producten, hebben een sterkere voorliefde voor discounters en kopen minder frequent, maar wel meer per keer. Ook bezuinigen sommigen door minder te kopen. Een van de redenen hiervoor is de economische crisis, maar ook andere factor van het toenemende switchgedrag naar goedkopere merken en winkels speelt een rol. Die switch komt vooral doordat het kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken steeds kleiner wordt’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!