Premium

Marco Baay stapt over van Kaiser Sound naar Ambassadors

De move wordt gezien als een grote ‘transfer’ binnen de discipline sound. Kaiser Sound Studios zal worden ontmanteld.

Fotocredit: Jasper Zwartjes

Kaiser Sound Studios, een in 2008 door Hans Brouwer van MassiveMusic opgericht bedrijf in geluidsnabewerking, verliest daarmee zijn uithangbord – en houdt op te bestaan. 

Baay werkte eerder voor Postoffice, dat hij in 2012 verliet om mede-eigenaar van Kaiser Sound te worden. Baay was recent – bijvoorbeeld – nog verantwoordelijk was voor het geluid in de 59e Centraal Beheer commercial met rapper Young D.

Vanwaar deze overstap?
Baay: ‘Ik heb samen met Hans [Brouwer] een compacte, succesvolle studio op kunnen bouwen in hartje Amsterdam, waarbij we gegroeid zijn van veel lokaal werk naar veel lokaal én internationaal werk. Maar nu hebben we in goed overleg besloten om beiden tijd en energie vrij te maken voor onze eigen nieuwe ontwikkelingen.

‘De markt is behoorlijk veranderd, “POST” dekt steeds minder de lading die het jarenlang had. Sound design en muziek worden steeds meer onderdeel van geïntegreerde producties. Ik wilde die intensievere samenwerking tussen beeld, visual effects, geluid, animatie, muziek en nieuwe technieken als virtual reality dolgraag onderzoeken.

En waarom Ambassadors, en niet naar een andere speler – of als one man boutique shop verder?  
Baay: ‘Ambassadors heeft dat allemaal onder één dak en gaat als de brandweer. 

Sowieso ben ik al jaren op goede voet met de sound guys van Ambassadors. Ed [Meijaard] ken ik al sinds de tijd dat we beide nog assistent waren. Al die jaren is er een gezonde concurrentie tussen ons geweest. En omdat we beide in dezelfde “league” speelden, gebeurde het regelmatig dat we projecten of delen daarvan (muziek, voice-overs) samen deden, omdat klanten daarom vroegen.’ Lacht: ‘Die wilden een dream team.’

Waarom wilde Ambassadors Baay inlijven?
Ed Meijaard, mede-oprichter van Ambassadors: ‘Ik kan het er lang of kort over hebben, maar Marco is gewoon Champions League. Met hem en zijn internationale contacten kunnen we nieuwe strategische stappen maken.’

Want geluid wordt alleen maar belangrijker, betoogt Baay. ‘Iedereen is tegenwoordig erg visueel ingesteld. Je kunt allerlei apps downloaden voor het maken van de perfecte foto of filmpje met bijpassend filter. Overal hangen schermen met filmpjes, en vooral op internet zie je steeds meer bewegende content. Maar beeld – en er zal alleen maar meer bewegend beeld bij komen – heeft alleen impact als het geluid perfect is. Veel producties vallen tegenwoordig door de mand als het op geluid aan komt, het oor laat zich niet zo makkelijk bedonderen als het oog.’

‘En kijk bijvoorbeeld naar virtual reality. Daarin speelt geluid een belangrijkere rol dan het traditioneel in film doet. In VR kan geluid de kijker letterlijk sturen.’

Behalve dat Ambassadors met de komst van Baay een creatieve slag slaat, hoopt het ook een strategische slag te slaan. Baay heeft immers ook een internationaal netwerk. En Ambassadors loert al enige tijd op een kans om een 2evestiging te openen op de grachten. 

Managing director Halbo van der Klaauw : “Het verzoek om ook een vestiging te openen op de gracht wordt ons al een tijdje gesteld vanuit de internationale bureau’s en met de komst van Marco is dat de uitgelezen kans om dit te realiseren.”

Fotografie: Jasper Zwartjes

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie