Logo Innocent onder vuur

Het Europese merkenbureau OHIM heeft de registratie van het logo van Innocent ongeldig verklaard. Het merk achter de vruchtendrankjes gaat in hoger beroep.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Schets van Deepend (1999; links) en het logo van Innocent (rechts)

Dit ontdekte het Nederlandse merkenbureau Chiever, dat juridisch advies geeft aan bedrijven. Volgens de Cancellation Division van OHIM is niet Innocent of moederbedrijf Fresh Trading eigenaar van het logo, maar Deepend, dat het in 1999 voor Innocent ontwierp. Deze uitspraak vond al in november 2012 plaats, maar werd pas kort geleden bekend. Innocent heeft op 14 januari beroep aangevraagd.

Een woordvoerder van Innocent in Londen bevestigt dat het bedrijf in hoger beroep is gegaan. ‘We hebben er vertrouwen in dat we het recht aan onze kant hebben’, reageert Innocent aan de telefoon. ‘Het besluit van OHIM is gebaseerd op de Europese wetgeving. De Britse wet staat aan onze kant.’

Afkopen
Bas Kist, partner bij Chiever, weet dat het Britse copyright anders in elkaar steekt. Toch denkt hij dat Innocent geen risico’s zal nemen. ‘Ik zou kijken of je niet toch wat met de andere partij kunt regelen’, adviseert hij Innocent. ‘Je weet nooit honderd procent zeker of je het beroep wint. Dat geldt ook voor de andere partij, dus die heeft er ook belang bij om de zaak af te kopen.’

Innocent zegt nog geen plannen te hebben als het ook het hoger beroep verliest. ‘Dat zijn zoveel mitsen en maren. We zijn er gewoon zeker van dat we in ons recht staan’, aldus de woordvoerder.

Handtekeningen
De uitspraak van OHIM is o.a. gebaseerd op het feit dat er geen handtekeningen staan onder de overeenkomst over de auteursrechten. De oorspronkelijke ontwerper van het logo lijkt niet meer betrokken bij de zaak. Na een faillissement van Deepend in 2001 zijn de rechten door iemand anders gekocht en later weer doorverkocht aan een bedrijf met de naam Deepend Fresh Recovery.

Volgens Kist lijkt de zaak sterk op die van in 2011. Net als Innocent had de apothekersketen de auteursrechten van het logo nooit laten vastleggen en kreeg het een conflict met de ontwerper. De zaak is uiteindelijk door Mediq afgekocht voor naar het schijnt meer dan een miljoen euro.

Dat laat zien dat de zaak een belangrijke boodschap uitzendt, vindt Kist. ‘Bij de creatie van een logo is er een goede sfeer en denk je nog niet in ruzies. Maar auteursrechten worden niet automatisch overgedragen met de betaling voor het logo. Duidelijke afspraken zijn heel belangrijk: leg met handtekeningen vast wie de rechten krijgt.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie