Premium

Logeion haalt met nieuwe directeur André Manning een zwaargewicht binnen

André Manning wordt de nieuwe directeur van Logeion. De beroepsvereniging voor communicatieprofessionals haalt daarmee een zwaargewicht binnen. 

Manning was jarenlang de hoogste internationale communicatieverantwoordelijke bij Koninklijke Philips en Booking.com. Hij begint per 1 april : 'En dat is geen grap.'

Het is echt serieus?

'Ja, in de officiële berichtgeving over mijn benoeming staat dat ik begin april begin. Dat klinkt wat serieuzer dan 1 april.'

Je bent 1,5 jaar geleden bij Booking.com vertrokken om voor jezelf te beginnen. Dat liep toch niet zo lekker?

'Ik heb in die achttien maanden twee weken vakantie op kunnen nemen, dus dat zou ik niet willen zeggen. Ik blijf naast deze baan ook verbonden aan Base Consultancy. Het is een baan voor  vier dagen. Ik vind het leuk om te combineren met de praktijk.'

Maar daar is niet zo veel tijd meer voor, toch? Dit is wel een overtuigde keuze voor het directeurschap van Logeion?

'Zeker, ik doe dit er niet even bij, het is een overtuigde keuze. Maar er zijn de laatste achttien maanden genoeg bedrijven langsgekomen die vroegen: kun je hier eens naar kijken of kun je daar mee helpen? En dat wil ik er naast blijven doen. Dat heb ik ook zo met het bestuur afgesproken.'

Vanwaar deze move?

'Ik heb jarenlang van de zijlijn ontwikkelingen in het vak bekeken en dingen geroepen. Op een gegeven moment kom je op een punt in de loopbaan dat je denkt: Ik hoef niet zo nodig nog weer door te groeien bij weer een grote corporate. Wat heb ik nu nog niet gedaan. Wat voor bagage heb ik? Ik heb heel veel kennis en ervaring opgedaan zowel in internationale functies als multidisciplinair en ik vind het leuk om dat te delen. Dat zal ook wel iets met leeftijd te maken hebben. Daarom geef ik bijvoorbeeld ook regelmatig gastcolleges. Ik denk dat ik daar toegevoegde waarde heb om Logeion verder te helpen. Maar het mes snijdt aan twee kanten, want bij deze vereniging lopen heel veel mensen uit zeer verschillende disciplines rond. Daar valt voor mij ook nog veel in te ontdekken.'

Wat wil je bereiken bij Logeion?

'Dat hangt samen met wat er al onder de vorige voorzitter Ron van der Jagt gedefinieerd is. Ze willen doorgroeien op een paar pijlers: professionalisering, programmering en positionering.  In Nederland werken misschien wel 100.000 communicatiemensen, dus het is een heel volwassen beroepsgroep. Er zijn heel veel mensen dagelijks mee bezig. Alleen zijn ze niet altijd even zichtbaar of worden ze op waarde geschat. Daar kan en moet de vereniging een rol in spelen. Daarnaast als het gaat om professionalisering en programmering: Logeion organiseert tussen de 50 en 60 events per jaar. Halen we daaruit wat erin zit? Misschien kunnen we daar nog wel een slag in maken.'

In geld of kwaliteit?

'Over de kwaliteit kan ik nog niks zeggen, maar er is best wel ruimte om door die programmering dé autoriteit te worden  voor de communicatieprofessional. Misschien wel door een groot internationaal event. Of ook door aansluiting te vinden bij andere beroepen, public affairs, HRM.'

Wat betreft die positionering: Logeion wil graag de vanzelfsprekende gast aan tafel zijn bij Pauw en Jinek als er communicatie-issues zijn. Ga jij dat nu doen?

'Het gaat niet om mij, het gaat om het vak. Wie dat doet is minder belangrijk. Het gaat erom dat de boodschap sterk is en dat alles wat we doen elkaar ondersteunt en versterkt.'

Ik kan me voorstellen dat Logeion jou ook om die reden binnenhaalt.  Maar er is ook een voorzitter. Dus de vraag is: wie is nu het gezicht van de club. Heb je daar afspraken over?

'Dat  is de ene keer de een, de andere keer de ander. Je moet elkaar versterken, zolang het de vereniging dient. Of ik dat nu doe of de voorzitter. Als er maar iemand is die het doet.'

Sommige verenigingen kiezen voor een sterke directeur, die de vereniging belichaamt. Andere voor een voorzitter.  De keuze voor jou als directeur lijkt me erop te duiden dat jij wat meer beslissingsbevoegdheid krijgt.

'Nou , dat was wederzijds - ik heb ja gezegd omdat het bestuur ook stappen wil maken. Op het gebied van autoriteit en op het gebied van groei. 3300 Leden is goed maar daar zit veel meer potentie in. Dat zijn gezonde ambities en daarbij hebben ze iemand gezocht die een duidelijk profiel heeft. Maar nogmaals: het gaat niet om mij maar om de vereniging.'

Er lopen op dit moment gesprekken met de Adfogroep om samen te werken op gebied van vakinformatie en events. Hoe sta je daar tegenover?

'Ik ben voor samenwerking met anderen, ik sta open voor alle kansen, maar laat ik vermijden dat ik ga zeggen: dit doen we in die en die week. Het is ook  niet van deze wereld om geïsoleerd te opereren. Maar heb ik daar al concrete gedachten over? Nee. Het zou ook een beetje prematuur zijn, twee weken voordat ik begin.'

Je bent gewend om bij grote corporates te werken en nu kom je -  en dat bedoel ik niet onaardig -  toch terecht in een buurthuisconstructie. Je bent afhankelijk van professionele mensen van goede wil maar ze doen het er wel naast. En als de klant of de baas roept, dan valt het stil. Hoe heb je je daar op voorbereid?

'Ik heb in het verleden in sportverengingen bestuurlijke functies vervuld, dus ik weet hoe het werkt. Maar Logeion is een vereniging waar de participatie van de leden erg groot is. Ze hebben geen moeite om de leden te  mobiliseren. Als ik zie hoeveel events er georganiseerd worden, vanuit al die verschillende vakgroepen, al die mensen die daar belangeloos hun tijd en energie in steken, allemaal voor dat vak, dat vind ik fascinerend.'

En de kwaliteit? Ik ken prominente vakgenoten die actief zijn binnen Logeion die - ik citeer nu - het soms wel een beetje een breiclub noemen. Dat woord ga je niet herhalen, maar snap je wat ze bedoelen?

'Ik kan me voorstellen dat ze dat zeggen. Maar ik kan het woord niet herhalen om de simpele reden dat ik best wel van een afstand de club binnenkom. Tot op dit moment ben ik niet actief, dus ik kan geen uitspraken doen over de kwaliteit.  Maar ik vind wel dat de vereniging niet die autoriteit heeft als de communicatievereniging van Nederland. Dat zijn ze wel, maar het moet nog veel meer de 'to go communicatieclub' van Nederland worden. Op  het niveau van bijeenkomsten kan ik daar niet over overdelen.'

Je weet dat er een soort exodus plaats heeft gevonden op het bureau de laatste maanden? Van de zeven of acht mensen is er nog maar één over. Alleen Folkert Reith die verantwoordelijk is voor de events, zit er nog.

Verbaasd: 'Hoe weet jij dat nu weer?'

Je komt op een leeg kantoor, wat heb je daarover afgesproken?

'De mensen gaan allemaal weg om legitieme redenen. We zijn er mee bezig, de vacatures zijn geplaatst. Er hebben voldoende mensen gereageerd en van voldoende kwaliteit.'

Gaat het om hetzelfde aantal mensen? 

'Ja om zes fte, inclusief mijzelf. Ik begrijp dat het snel gaat met de procedure. Ik hoop uiteraard zelf ook dat het redelijk  snel gaat. Daar ga ik wel vanuit.'

Wat is het eerste dat je gaat aanpakken?

'Ik heb 2017 in drie periodes opgedeeld. De eerste drie maanden, de eerste zes maanden en de eerste negen maanden.  Heb ik dat al concreet ingevuld? Nee.'

Wat wil je het eerste jaar neerzetten?

'Als je eind 2017 kunt zeggen dat het aantal  leden flink gegroeid is en dat we activiteiten hebben neergezet die de leden  goed beoordelen, dat we interactiever en moderner communiceren met de leden, dan vind ik dat geslaagd. Het klinkt vager dan ik bedoel, maar ik kan er nog geen maatstaven aan vasthouden.'

Je klinkt wat voorzichtig ja.

'Ik moet nog aan deze klus beginnen. En daarbij: ik zal nooit een John McLaren worden.'

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie