We kennen al het fenomeen ‘pay with a tweet’ waarmee je betaalt met een Tweet zelf. Dit is anders, meer een e-commerce en/of loyaliteitsconcept. Deze week verscheen in de Amerikaanse media dat American Express kaarthouders hun Twitter-account kunnen koppelen aan de betaalkaart van American Express zodat op die manier gemakkelijk producten via Twitter kunnen worden aangeschaft, gewoon via de hashtag.
Het kon al sinds 2012 bij American Express, maar nu lanceert de creditcardgigant een nieuwe campagne met het Twitter-account @AmexSync">@AmexSync. Het koppelen van je betaalkaart aan social media accounts is niet nieuw. Bedrijven doen dit al enkele jaren in het kader van social CRM programma’s. Nu is het echter bij American Express voor het eerst mogelijk ook tot de aanschaf van producten over te gaan via het sociale netwerk Twitter.
Voorheen distribueerde American Express coupons naar kaarthouders die hiermee voordeel behaalden van naar eigen zeggen ‘miljoenen’. Nu kan dit via Twitter en binnenkort zullen ook andere platforms zoals Facebook hiervoor worden ingezet.
Hoe werkt het?
Kaarthouders dienen zich apart te registreren voor de Twitteraanbiedingen en moeten een fysiek afleveradres opgeven. Na je registratie is het mogelijk een product aan te schaffen door een specifieke aanbiedingen-hashtag te twitteren. American Express vraagt je via Twitter om een bevestiging en het betreffende product wordt gratis naar je fysieke afleveradres verzonden! Erg interessant dus. Het mag wat kosten. Een YouTube video hier legt het uit.
Producten
Allerlei producten kun je afnemen. Van een kadokaart met een bepaalde waarde #BuyAmesGiftcard25 met voordeel tot aan een Kindle van Amazon of zelfs een Xbox die aanstaande woensdag in de aanbieding komt.
Ambitie
Twitter verdient niets aan deze manier van e-commerce. Er wordt kortom niet geadverteerd via Twitter maar het medium wordt gebruikt. Het is een behoorlijk ambitieus programma, omdat (naast het organiseren van het aanbod en hierover communiceren) vooral de logistieke handeling behoorlijk uitdagend en duur is. Het gaat dan ook gepaard met enkele kinderziektes zoals uitverkochte kaarten en het feit dat de sync service het af en toe niet doet.
Waarom is dit interessant?
Dit concept is in meerdere opzichten interessant te noemen, omdat het een nieuw laagdrempelig loyaliteitsconcept introduceert voor kaarthouders. Daarnaast is de systematiek die gebruikt wordt via hashtags weliswaar niet nieuw maar interessant, omdat het een coupon met een speciale aanbieding vervangt. Ook denken wij (www.engagementmedia.nl) dat dit nieuwe wegen opent voor e-commerce bedrijven; het concept is immers kopieerbaar. Wie zal volgen, ken je toepassingen? Denk bijvoorbeeld aan een TV reclame of Billboard die je koppelt aan jouw betaalkaart. Is dit de nieuwe digitale portemonnee? Het lijkt me leuk jouw mening te horen laat gerust je reactie achter!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!