Jeukwoorden – Het ABC van Nietszeggende Communicatietermen (3)

Van Kernboodschap tot Ontvangergericht: K-L-M-N-O.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Rocco Mooij en Jasper Mulder vroegen een groot aantal vakgenoten naar de termen waar zij jeuk van kregen, en stelden een lijst samen.

Kernboodschap

Ook: Key-message. Actief: key-messagen. Gebruikt door mensen die geloven dat het werkt als je een bepaalde boodschap maar vaak genoeg herhaalt. In interne publicaties, in Q&A’s of gewoon uit de mond van de baas als hij aan tafel zit bij Pauw (en Witteman). Gebaseerd op de volstrekt niet onderbouwde theorie dat hele volksstammen in organisaties massaal gaan alignen als de kernboodschappen maar vaak genoeg terugkomen. Veelgebruikte woorden in kernboodschappen: betrouwbaar, kwaliteit, integer, klantvriendelijk. Geeuw.

Leveren

Veel gehoorde uitdrukking in communicatie: je moet natuurlijk wel leveren. Of, voor de duurdoeners: je moet je deliverables op orde hebben. Alsof we van de Overtoom zijn. Dat tegenwoordig trouwens volkomen onbegrijpelijk Manutan heet, maar dat is een heel ander verhaal. Als een communicatieprof zegt: je moet leveren, dan bedoelt hij: eigenlijk weet niemand hier waar we mee bezig zijn. Schrappen dus, dat woord. Gewoon aan de slag en goed je werk doen. Dat lijkt ons meer dan voldoende.

Missie

Kijk, als je naar de maan gaat, dan heb je het over een missie. Of als je kindjes in Afrika beter maakt en bekeert. Niet als je flesjes frisdrank verkoopt, huizen verhuurt of fietsen aan de man brengt. Toch blijft het woord maar terugkomen, waarschijnlijk via het ook al zo uitgekauwde mission statement. Missie klinkt ook wat interessanter dan doelstellingen, dat is waarschijnlijk de Mindset waar het uit voortkomt.

Net ophalen, het –

Sinds communicatieadviseurs doorhebben dat ze accountable moeten zijn, halen ze het net op. Beetje managementspeak voor het bekijken of iets resultaat heeft. Wordt vaak gebruikt door de communicatieprofessional die ook kort op de bal speelt, breed insteekt, laaghangend fruit plukt en stippen aan de horizon zet.

Ontvangergericht

Vroeger, toen communicatie nog alleen aan zichzelf dacht of aan de grote baas, slingerde je je zelfgekozen boodschap de wereld in, en of die begrepen werd of niet, dat maakte niet uit. Sinds enige jaren wel, en moet de doelgroep begrijpen wat je bedoelt of in actie komen of engaged raken. Ontvangergericht is het buzz-woord en leidt al tot enige irritatie in het vak, gezien de inzendingen om het op de zwarte lijst te plaatsen.

Wat zijn uw jeukwoorden in communicatie? Geef uw reactie hieronder, of stuur ze ons per mail (info@communicatie-online.nl) of Twitter ( ).

In het septembernummer van Communicatie, dat op 5 september verschijnt, staat het complete ABC van Nietszeggende Communicatietermen.

Voor het Jeukwoorden-ABC deel 1 (A-B-C-D-E), klik .

Voor het Jeukwoorden-ABC, deel 2 (F-G-H-I-J), klik .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie