Premium

Jeroen Hubert aangesteld als global marketing communication manager IKEA

Hubert krijgt de verantwoordelijkheid voor de marketing en communicatie van IKEA in 43 landen.

Per 1 september is Jeroen Hubert (39) benoemd tot global marketing communication manager bij IKEA. Daarmee krijgt hij de verantwoordelijkheid voor de wereldwijde marketingcommunicatie voor IKEA in 43 landen. Hubert rapporteert in deze rol aan Claudia Willvonseder (Global CMO). Zijn nieuwe standplaats is Malmö (Zweden). Hij gaat invullen geven aan IKEA als ‘global brand with local accents’.

Aandacht
Hubert trad zo’n 2,5 jaar geleden aan bij IKEA als country marketing manager IKEA Nederland. Een belangrijke klus die hij in die functie klaarde, was het herpositioneren van het merk IKEA (Hubert spreekt zelf liever van re-positioning), uitmondend in de merkcampagne en pay-off ‘Aandacht maakt alles mooier’ (bureau: Lemz). Dit jaar werd IKEA door de San uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar. Daarnaast heeft hij met zijn team een inhaalslag gemaakt op het vlak van digital, data analytics en ecommerce. ‘We hebben IKEA gevormd tot een sterke omnichannel retailer. Er staat inmiddels een ijzersterk team en de ecommerce maakt een gigantische groei door. Maar zoals we bij IKEA zeggen “most things remains to be done”.’


Campagnebeeld &;Aandacht maakt alles mooier&;

Kort moment van twijfel
‘Het is wel snel ja’, zegt Hubert tegen Marketing Online, ‘er was nog meer dan genoeg voor mij te doen in mijn huidige rol. We staan nog maar aan het begin van het uitrollen van “Aandacht maakt alles mooier”. Maar als je voor een functie als deze gevraagd wordt, dan moet je het gewoon doen. Ja, ik heb wel heel eventjes getwijfeld, maar zo’n positie komt niet vaak vrij, zeg eens in de 5 jaar. Het is ontzettend gaaf, deze kans moet ik grijpen.’ IKEA kent volgens Hubert geen cultuur van ‘de grootste landen leveren het leadership’. Maar het feit dat Ikea Nederland iemand voor deze positie levert, is toch wel bijzonder. ‘Voor IKEA-begrippen is Nederland een kleine markt.’

Zoet
Naast zijn nieuwe positie gaat Hubert ook een matrixrol vervullen waarin hij een aantal landen helpt om hun specifieke businessdoelstellingen te bereiken. Welke landen dat zijn is nog niet vastgesteld. Het is de bedoeling dat Hubert daar een kwart van zijn tijd aan kwijt zal zijn. ‘Maar voorlopig ben ik wel even zoet met het kennismaken met alle 43 landenteams.

Opvolging
Wie Hubert gaat opvolgen als country marketing manager IKEA Nederland is nog niet bekend. Hubert zegt dat er gezocht wordt naar een interne kandidaat. Dat is volgens hem belangrijk omdat de gekozen route doorgezet moet worden. ‘Als je iemand van buiten haalt, loop je het risico dat je een kandidaat krijgt die de boel weer helemaal omgooit. Dat willen we niet.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie