Ingrid, Scandinavische software waarmee retailers hun bezorgingsketen naar eigen smaak kunnen instellen, maakt de oversteek naar Nederland. Na een investeringsronde die 21 miljoen euro opleverde, stelt het bedrijf Emiel Lutz aan als countrymanager om Ingrid in Nederland op de kaart te zetten.
Lutz hielp in het verleden meer bedrijven met het betreden van de Nederlandse (online) retailmarkt en begeleidde ook techbedrijven.
Wat Ingrid doet
De software van Ingrid wordt op dit moment gebruikt door Scandinavische klanten, waarvan sommige een Nederlandse webwinkel uitbaten. Voorbeelden zijn NA-KD, Gant en Hatstore. Wie bij een van deze merken bestelt, krijgt allerlei bezorgingsopties. 'Ons platform regelt het hele complexe proces van bezorging en retournering van producten aan consumenten. Retailers kunnen kiezen uit meer dan 400 moderne verzendopties en onderliggende transporteurs (zoals thuisbezorging, locker bezorging, Ship from store, enzovoorts) in meer dan 80 landen en 42 talen. Ze kunnen zelf de prijs voor hun klanten bepalen en verschillende prijsstrategieën (zoals A/B-testen) uitproberen', licht het bedrijf desgevraagd toe.
Het gebruik van Ingrid moet voor webwinkels leiden tot een hogere conversie, hogere klanttevredenheid, lagere verzendkosten en/of daling in het aantal retourneringen.
Uitbreiding
De uitbreiding van Ingrid naar Nederland is de eerste internationale expansie voor het bedrijf, dat in 2015 is opgericht en inmiddels zegt te werken voor meer dan 250 retailers. Daar zitten nog geen Nederlandse partijen bij, bevestigt een woordvoerder desgevraagd. Er zijn uiteraard plannen om dat te veranderen. 'We zijn in een vergevorderd stadium met drie grote toonaangevende online retailers uit Nederland [..]'. Er zijn wel samenwerkingen gesloten met lokale vervoerders als PostNL.
Lutz: 'Er doet zich een enorme kans voor om in de bezorgsector onderscheid te maken. Nieuwe leveringsmethoden, zoals fietskoeriers en afhaalpunten, winnen snel terrein in Nederland. Ingrid's platform biedt de mogelijkheid om de impact van deze nieuwe leverings- en retourmogelijkheden eenvoudig te testen en de optimale strategie te ontdekken die bijdraagt aan conversie en verbetering van de marges.' Lutz gaat als eerste medewerker vanuit TNW City in Amsterdam en vanuit huis werken. Ingrid zegt eind 2025 een kantoor in Nederland te willen openen en dan circa zes medewerkers te willen hebben.