ING: 2014 biedt lichte hoop voor detailhandel

De Nederlandse economie ligt op koers voor groei in 2014, al zal het herstel zeer bescheiden zijn. De groei is dan ook vooral te danken aan de export. Wat betreft retail blijven de consumptieve uitgaven dalen, maar gaat het minder hard. Bedrijven moeten transformeren om te overleven. Aldus het economisch bureau van de ING.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ING keek in zijn  naar de verschillende sectoren. In dit artikel aandacht voor detailhandel, luchtvervoer, voedingsmiddelen, groothandel en toerisme. 

In de detailhandel ondervond met name nonfood de effecten van het geringe consumentenvertrouwen. Hun omzet liep fors terug (-4/5 procent). Supermarkten wisten de omzet op peil te houden, maar verkochten wel minder producten. De prijsontwikkeling is in 2014 wat minder sterk dan dit jaar. Supermarkten moeten het hebben van schaalvergroting en hun dienstenaanbod uitbreiden. Grotere winkels met een completer assortiment (maar ook voordelige prijzen) spreken de gemakzoeker meer aan. De vloerproductiviteit neemt daardoor toe. Of dat zo blijft nu steeds meer supermarkten online boodschappen uitrollen, is de vraag. In veel gevallen laten formules de online aankopen nog wel via de eigen winkels lopen.

Speciaalzaken maken een transformatie door. De totale omzet neemt af en over de hele linie daalt het aantal winkels. Het aantal traditionele winkels wordt minder, maar specialistische winkels die iets kunnen bieden dat de supermarkt niet heeft, winnen aandeel.

Nieuwe elektronicaproducten
De elektronicasector moet het in 2014 met name hebben van nieuwe producten, zoals de nieuwe generatie gameconsoles van Sony en Microsoft. Daarnaast ontwikkelt de tv industrie veel nieuwe schermen.  Ook smartphone-makers zijn bezig met nieuwe schermtechnologie. De Olympische Winterspelen en het WK voetbal kunnen de verkoop van bovenstaande producten stuwen.

Kledingwinkels lijden onder zuinige consumenten die alleen nog winkelen als het uitverkoop is. Dankzij stabilisering van de koopkracht in 2014 loopt die krimp in omzet iets terug. Maar de omzet blijft dalen.

Ook de schoenenzaken hadden last van teruglopende bestedingen. Consumenten kopen hun schoenen steeds vaker online, het marktaandeel online retail is in deze sector gestegen naar 14 procent. Online schoenenverkopers leggen de nadruk op gemak: een groot assortiment, goede service en gratis verzending en retournering. Retailers zullen dus moeten inzetten op het optimaliseren van al deze aspecten als ze met e-commerce verder gaan.

Meubels steeds meer online
Woninginrichting heeft ook te maken gekregen met concurrentie via internet, al is dat aandeel nog laag. Oriëntatie gebeurt wel steeds vaker online. Consumenten wachten daarnaast langer voordat ze tot aankoop overgaan. De markt is hierdoor gekrompen. Kleinere winkels hebben het moeilijk.

De doe-het-zelf sector ziet de omzetten dalen en de vloeroppervlak groter worden. Naast buitenlandse spelers en tuincentra is er nu ook concurrentie van online, door de komst van Bol.com en Coolblue in deze markt.

De sector persoonlijke verzorging weet knap overeind te blijven , ondanks dalende omzetten in non-food. De groei wordt echter gedreven door (gedwongen) prijsstijgingen, dankzij btw-verhogingen. Drogisterijen hebben het echter moeilijker dan parfum- en cosmeticawinkels. Drogisterijen hanteerde voorgaande jaren vaak het prijswapen, waarbij het promo-aandeel de 40 procent oversteeg. Daarbij zien ze steeds vaker concurrentie van supermarkten en hard-discountformules, zoals de Action.

Forse groei voedingsmiddelenindustrie
De voedings- en genotmiddelenindustrie kende in 2013 een forse groei. Deels is dit herstel na een fikse krimp in 2012, maar de sector profiteert ook van de exportgroei. De groei komt dit jaar uit op 3 procent en zal in 2014 nog iets verder toenemen. De productie bedraagt in 2013 een recordwaarde van 73 miljard euro.

Luchtvervoer
Het luchtvervoer heeft in 2013  een omzetgroei van 5 procent gerealiseerd. Hiermee komt de omzet weer boven het niveau van 2008 uit. Het passagiersvervoer (3 procent) groeit sterker dan het vrachtvervoer (1-2 procent). Luchtvervoer heeft te kampen met een keldering van de toegevoegde waarde (met name winstgevendheid). Het wordt in 2014 een uitdaging om dit om te buigen, met nieuwe businessmodellen (zoals het vaker combineren van passagiers met vracht), of een verlaging van de kosten.

Groothandel
Na 2 moeilijke jaren kan de groothandel zich in 2014 herpakken. Ook weer dankzij de groeiende export. Maar dan moet deze sector wel gaan innoveren. Succesvolle groothandels automatiseren en opereren in een omnichannel-omgeving.

Toerisme
In voorgaande jaren pasten mensen met name hun vakantiepatroon aan (korter, minder ver, goedkoper), maar dit jaar daalt ook het aantal vakanties, met -4 procent. In 2014 is dat -1 procent. Gezien de magere economische vooruitzichten hoeft deze branche dus geen herstel te verwachten. Wat betreft reiswinkels is er alleen ruimte voor winkels die het online aanbod ondersteunen of niet-doorsnee vakanties verkopen, en waar persoonlijk advies een meerwaarde heeft. Met het verdwijnen van veel traditionele reisbedrijven ontstaat meer ruimte voor dit soort bedrijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie