Premium

Ikea wil nieuwe klanten trekken met limited collections

Retailer wil van perceptie af dat collectie nooit verandert.

Ikea komt vanaf nu maandelijks met nieuwe collecties. De Zweedse retailer volgt hiermee het ‘fast-fashion’ principe van Zara en H&M. Klanten moeten vaker verrast worden met nieuwe producten, aldus Jeroen Hubert, marketingdirecteur Ikea Nederland: ‘Onze fans, de trouwe klanten, komen een paar keer per jaar bij ons langs. En dat zullen ze ook blijven doen. Dus op hen hoeven we minder te letten. Maar er is ook een groep consumenten die denkt dat we altijd dezelfde producten bieden, en bang is dat ze producten in huis halen die iedereen al heeft. Die perceptie willen we wegnemen met deze gelimiteerde collecties. Iedere maand komen we met een nieuwe. En als de collecties zijn uitverkocht, komen de producten ook niet meer terug.’

Democratisch designprincipe
De collectie is volgens Ikea ook een manier om nieuwe samenwerkingen, materialen en productieprocedés uit te proberen. De samenwerkende designers zullen zich hierbij moeten houden aan het democratische designprincipe van Ikea: praktische en functionele producten van duurzame materialen, tegen een lage prijs. Dus bijvoorbeeld handgemaakte rieten manden uit Vietnam met een goede kwaliteit, maar betaalbaar voor iedereen.

Ikea vroeg om producten te ontwerpen die het komende jaar in de winkel te verkrijgen zijn, designers die afkomstig zijn uit de wereld van design, meubels, fotografie, kunst en mode. Zo ontwierp de Vlaamse mode-ontwerper de collectie Wondermooi, die vanaf juni te koop is. Maar ook Katie Eary, een streetwear-ontwerper uit Londen, en de Zweedse Martin Bergström ontwierpen een collectie voor Ikea. Niet alleen voor Nederland overigens, ook in andere landen staan de producten in de winkel.

E-commerce nadert omzet van goedlopende winkel
Ikea maakt ondertussen flinke stappen met e-commerce, aldus Hubert. Het aandeel e-commerce is volgens Hubert nog zeer klein als je kijkt naar de totale omzet van Ikea in Nederland (1 miljard euro), zeker minder dan 10 procent, maar het aandeel e-commerce kun je zeker al vergelijken met de omzet van een  goedlopende Ikea-winkel in Nederland. Hubert: ‘Maar ook bij e-commerce moeten we ons houden aan het democratische designprincipe van Ikea, dus dat betekent bijvoorbeeld dat we niets uitbesteden. Zo houden we de bezorging in eigen hand om kosten te kunnen besparen. Dan kun je je voorstellen dat we niet zomaar alles binnen 1 of 2 dagen kunnen leveren. We verkopen immers ook keukens en die bestaan uit honderden onderdelen. Maar we zijn sinds de start, 3 jaar geleden, al flink verder gekomen: toen duurde het 10 dagen voordat een bestelling thuis werd bezorgd, nu zitten we op 3 a 4 dagen. En dat aantal zal nog minder worden. We hebben onze marketingafdeling vorig jaar ingrijpend veranderd om beter digitaal te kunnen werken. Zo hebben we sinds kort een team webdesigners die lokale aanpassingen aan onze website kan maken. Je zult zien dat de Nederlandse website er totaal anders uitziet dan bijvoorbeeld de Britse.’ De marketingafdeling van Ikea Nederland telt nu 25 fte’s.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie