Met de komst van artificial intelligence en machine learning stijgt de verkoop van digitale spraakassistenten snel. Met name in de VS is er steeds meer concurrentie in deze markt. Amazon verkoopt de meeste apparaten met Echo Dot, maar Google draait de beste omzet met zijn Google Home. Zo blijkt uit een analyse van Adobe Digital Insights (ADI).
De onderzoekers analyseerden 14,3 miljard bezoeken aan online retailers tussen mei 2016 en mei 2017. Daarnaast keken ze naar 14,5 miljoen social mediaberichten over spraakassistenten en de verschillende merken. Aanvullend werden 397 consumenten ondervraagd over het onderwerp.
Digitale spraakassistenten bleken vorig jaar een populair kerstcadeau. De online verkoop van zowel Amazon Echo als Google Home groeide sterk in de maanden november en december.
Buiten de feestmaanden stijgt de verkoop van apparaten jaarlijks met 39 procent. Volgens de onderzoekers laat dat percentage zien dat verkopen weliswaar goed gaan, maar dat heel veel Amerikaanse huishoudens nog steeds goed zonder kunnen.
Volgens Adobe werd de verkoop in de feestmaanden geholpen door de lancering van Google Home in november. Google verkocht 3 procent meer apparaten dan Amazon met zijn Echo Dot. Daarna won de Echo Dot weer terrein.
Qua omzet doet Google Home (iets duurder dan de Echo Dot) het echter beter, zowel tijdens de feestdagen als erna.
De apparaten zorgen ook voor een sterke groei van contentmakers voor de zogenaamde connected devices. De site IFTTT verzamelt dit soort content en telt inmiddels 778.000 connecties.
49 procent van de Amerikaanse consumenten gebruikt nog helemaal geen digitale spraakassistent - niet in huis en ook niet in de vorm van een mobiele toepassing als iPhone’s Siri of Google Assistant. Dus er is volgens de onderzoekers nog een hoop zendingswerk te doen voor merken en fabrikanten.
En er zijn zaken te verbeteren: 37 procent van de consumenten die wel een spraakassistent gebruiken, is nog niet tevreden over het gebruik.
Social media
Hoe doen de aanbieders het op social media? Het aantal berichten over spraakassistenten groeide toen Google zijn Google Assistent lanceerde, als antwoord op iPhone’s Siri. De laatste zorgt echter voor een aanhoudende stroom aan reacties op social media, beter dan Assistent.
De Bixby van Samsung kreeg ook aandacht in maart van dit jaar. Consumenten bleken echter gefrustreerd over het eerst lanceren in de VS, en verloren vervolgens interesse. Een slechte zaak voor Samsung.
Bron: cmo.com