Dat moet Google ook hebben gedacht. Binnen een week tijds kondigde de zoekgigant verbeteringen en stroomlijning van zijn webportaal aan voor 's wereld meest vooruitstrevende telefoons: de voorop lopende Japanse keitai, en de iPhone.
Eerst de Japanners. Die krijgen de beschikking over een uniform webportaal, google.jp. Dat was in de gesegmenteerde wereld van de Japanse mobiele telefonie niet eerder het geval. Gebruikers van NTT DoCoMo's iMode, KDDI au's EZWeb en Softbanks Yahoo!Keitai maakten ieder vanuit hun eigen 'ommuurde tuintjes' gebruiken van verschillende varianten van het Google-portaal.
Belangrijker is dat Google de gelegenheid te baat heeft genomen om het mobiele portaal aanzienlijk te versimpelen. Geen knoppen meer voor Web, Mobiel en Afbeeldingen maar gewoon een universele zoekknop.
En wat volgde er gisteren? Googles aankondiging van een nieuw Google-applet voor de iPhone. Ook dit speciale iPhone-portaal belooft een versimpeling voor de gebruiker: naar verluidt, combineert het straks een soortgelijke vereenvoudigde zoekfunctie als de Japanse met Gmail en de Google Kalender.
Google is overduidelijk bezig met een krachtsinspanning, gericht op geavanceerdere (en meer geintegreerde) mobiele dienstverlening gepaard met een simpeler gebruikersinterface. Ook de prioriteiten zijn interessant: eerst Japan, dan de iPhone. Dat valt met name op omdat de Google-dienstverlening in Japan nog aanzienlijk achterloopt, niet alleen bij die van zijn concurrenten (lees: Yahoo!Japan), maar ook vergeleken met Googles eigen dienstenscala in andere markten.
Maar het begin is er: state-of-the-art mobiele Google voor keitai en iPhone.
Nu nog een soortgelijk widsetje voor System60 - ik bedoel eigenlijk, voor mijn Nokia N95.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!