PayPal houdt vergevorderde gesprekken om Pinterest over te nemen en zou een bod van zo'n 40 tot 45 miljard dollar neergelegd hebben. Dat schrijven de gerenommeerde Amerikaanse media Bloomberg, Reuters en CNBC op basis van anonieme bronnen binnen de twee bedrijven.
PayPal zou Pinterest willen inlijven om meer controle te krijgen op de groeiende e-commercemarkt. Pinterest is een sociaal netwerk waarop gebruikers 'borden' kunnen aanmaken met hun favoriete recepten, meubels en andere producten en die later kunnen aanschaffen. PayPal faciliteert een betaaldienst voor websites zodat gebruikers hun aankoop in één keer of verspreid kunnen betalen.
PayPal krijgt concurrentie van Shopify
De overnamepoging van PayPal zou vooral ingegeven zijn door toenemende concurrentie van Shopify, zegt een bron tegen CNBC. Shopify is een e-commerceplatform dat hard groeit en in 2020 een exclusieve samenwerking sloot met Affirm, een bedrijf dat een 'koop nu, betaal pas na levering'-betaaldienst aanbiedt voor consumenten. Er zijn meer bedrijven actief met dit concept, waaronder Klarna.
PayPal-aandeelhouders niet enthousiast
Pinterest is in 2019 naar de beurs gegaan en wordt gewaardeerd op zo'n tien miljard dollar. PayPal zou als gezegd tussen de 40 en 45 miljard overhebben voor het sociale netwerk. Aandeelhouders van Pinterest zijn dan ook enthousiast over de overnamegeruchten; de handel werd tot tweemaal stilgelegd en aan het einde van de dag stond het Pinterest-aandeel ruim twaalf procent hoger.
PayPal-aanhouders zien de overname niet zitten: het aandeel sloot bijna vijf procent lager. Onduidelijk is nog of Pinterest akkoord gaat met het overnamebod en zo ja, wanneer de deal aangekondigd wordt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!