Geen excuus meer om bij je baas te blijven

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

van Guy Kawasaki op zijn weblog. Guy startte , een sociale netwerksite die zich specialiseert in geruchten. Het idee is simpel: post een gerucht, en de andere gebruikers kunnen hun stem uitbrengen op het waarheidsgehalte. Kun je binnen de kortste keren zien hoe ver je ernaast zit, of tenminste in hoeverre anderen erin tuinen.

Niet alleen het idee was simpel, het opzetten van de onderneming deed er in eenvoud niet voor onder. Guy spendeerde in totaal $12.107,09. Zijn geheim? Een paar bijzonder onthullende cijfertjes.

Om te beginnen, geen business plan en geen rondgang langs kapitaalverschaffers. Dat laatste verklaart het eerste, overigens. Wel ging 40% van het geld op aan juridisch advies. Guy's motivatie: "Ik had mijn oom de echtscheidingsadvocaat in de arm kunnen nemen, maar dat zou kortzichtig zijn geweest als de tent ooit iets waard wordt."

Dat maakt die twaalfduizend dollar in totaal des te indrukwekkender. De bulk van het restant ging, weinig verrassend, in software-ontwikkeling zitten. Guy geeft hoog op van , een bureau dat de hele site voor hem opleverde.

Andere interessante getallen? Guy claimt dat-ie maar liefst 55 domeinnamen heeft geregistreerd om de hele 'omgeving' van Truemors af te timmeren. De reden? Beter een paar honderd dollars aan extra namen besteden dan straks een rechtzaak moeten beginnen tegen domeinkapers.

Helemaal eerlijk is dit allemaal niet, geeft Guy zelf toe. De nul dollar gespendeerd aan marketing is helemaal te wijten aan zijn naamsbekendheid. Guy is een van de oorspronkelijke Apple-employees, was medeverantwoordelijk voor de lancering van de Mac in 1984, en heeft in de twee decennia daarna ook al niet stilgezeten. Tevreden vertelt hij hoe drie meldingen op TechCrunch voorafgaand aan de lancering al genoeg waren voor een kwart miljoen pageviews op de eerste dag. Maar een waarin Truemors werd uitgeroepen tot slechtste website ooit zorgde voor nog eens een kwart miljoen. Kritiek waar Guy niet over klaagt.

Nog wat leuke details: Guy googlede Truemors een week voor de lancering en kreeg 150 hits. Elf dagen na de start waren dat er 315.000. Het hele proces van websiteregistratie tot lancering kostte zeveneneenhalve week. Daarna duurde het overigens 3 uur voordat de site werd gehackt.

Aan zelfrelativering ontbreekt het Guy ook niet. Hosting op Yahoo! Small Business bracht het breakeven-punt van Truemors op $29.96 per maand, totdat Yahoo hem eruit gooide wegens te veel verkeer. Hij moest omzien naar een duurdere oplossing, waardoor breakeven nu op $150 per maand zit. Namens Guy: heeft iemand interesse in een sponsorschap voor $151 per maand?

Al met al behoorlijk stimulerend. Misschien heten we niet allemaal Guy Kawasaki, maar het laat ons wel zien dat je geen miljoenen nodig hebt om ergens te komen, vandaag de dag. Voor wie na lezing van deze post op het randje van ondernemerschap zit, heb ik hier nog een extra zetje: een voor toekomstige miljonairs.

Samenvatting: wat je nodig hebt, is een ding en een ding alleen - passie. Zoek iets uit waarin je goed kunt worden en werk er hard aan. En tot slot: luister goed, maar laat je niet weerhouden door CRAP (Criticism, Rejection, Assholes, and Pressure).

Da's alles. En nu aan de slag, stelletje lanterfanters!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie