Philip: 'We wilden al langer GET IT DONE helpen met een campagne. Het uitgangspunt was om dingen samen te creëren met diegenen waar de campagne-opbrengst voor bedoeld is: de jongeren zelf. De jongeren die meedoen in de campagne wonen op de gevaarlijkste plekken in Kaapstad, maar dat wil niet zeggen dat ze niks hebben. We wilden ons in de campagne richten op wat ze wél hebben en kunnen. Daarnaast moest naar voren komen hoe transparant GET IT DONE is.'
Het resultaat was een twaalf uur durende live stunt vanuit Blikkiesdorp, Kaapstad, waarbij directe interactie tussen donateur en ontvanger het uitgangspunt vormde. Vijfenvijftig creatieve jongeren uit de township Blikkiesdorp bundelden hun talenten om geld in te zamelen voor hun eigen opleiding. Voor elke donatie vanaf twintig euro die werd ontvangen, stuurden zij op de dag zelf, als dankgebaar, een persoonlijke video terug. Het einddoel was om in één dag tienduizend euro op op te halen, om te investeren in een speciaal traject van de Ubuntu Streetkids Foundation, waarbij de jongeren begeleid worden in het ontwikkelen en ontplooien van hun talent op het gebied van dans, zang, muziek, toneel en nieuwe media. Twaalf uur na de aftrap om acht uur ’s ochtends, werd het beoogde bedrag al bereikt. De campagne heeft in totaal 6 miljoen mensen bereikt en had naast Philip & Hugo de belangeloze medewerking van alle in de credits genoemde partijen, en support van BN'ers als Guus Meeuwis, Don Diablo, Anna Drijver en rapper Dio. In onderstaand filmpje is te zien hoe de jongeren hierop inspelen met hun teksten en muziek in de filmpjes die ze terugsturen als bedankje.
In totaal zijn er via www.getitdone.org bijna 200 donaties gedaan en 174 persoonlijke bedankfilmpjes live geproduceerd en geüpload.
Credits:
Organisatie: GET IT DONE
Concept: Philip&Hugo
Productie: CZAR
Website: Present Plus
PR: Kult&Ace
Overige partners: KLM, Ubuntu
Over GET IT DONE: De non-profitorganisatie GET IT DONE – opgericht door actrice Hanna Verboom – is een crowdfundingplatform dat gebruik maakt van social media om kleinschalige ontwikkelingsprojecten te promoten en te ondersteunen. Met deze campagne wil GET IT DONE benadrukken hoe transparant de organisatie te werk gaat. Alle donaties komen direct bij de belanghebbenden terecht en er wordt geen geld ingehouden voor de organisatie zelf. Bovendien bewijst de campagne dat fundraisen iets is wat je niet alleen vóór, maar ook mét de burgers van het ontwikkelingsland kunt doen. Iets wat in de goededoelensector nog heel ongebruikelijk is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!