Runkeeper app telt op dit moment meer dan 40 miljoen gebruikers. Een mooi moment om te starten met de verkoop van sportkleding. Dat niet alleen, de app wil zijn loyale gebruikers gerichte aanbiedingen kunnen doen, bijvoorbeeld wanneer ze een persoonlijk record hebben gerend.
Vormt Runkeeper nu een bedreiging voor sportmerken als Nike en Adidas? ‘Niet echt', zegt CEO Jason Jacobs tegen Digiday: ‘Maar onze database is zo groot en rijk dat we denken dat we flinke stappen kunnen maken met e-commerce.’
Je kunnen stellen dat een merk als Nike met Nike+ de focus verlegde naar utility branding om loyaliteit te bouwen. Runkeeper doet het tegenovergestelde: de app heeft al beschikking over loyale gebruikers en probeert hier nu aan te verdienen en zo aan de brand equity te werken.
Speciale tops
Runkeeper start met de verkoop van 10 verschillende tops, met prijzen ide variëren tussen de 24 en 40 dollar. Sommige items kun je alleen kopen als je een sportief doel hebt behaald (een doel dat je eerder hebt aangegeven in de app).
Runkeeper verlegde vorig jaar zijn marketingfocus; van het werven van zoveel mogelijk mensen naar geld proberen te verdienen aan loyale gebruikers. E-commerce zou een oplossing kunnen zijn, al zijn fulfillment en klantenservice 2 hele nieuwe gebieden waar de app zich in zal moeten specialiseren.
De eerste resultaten: van alle mensen die een doel hebben bereikt en daarmee toegang krijgen tot de speciale kleding, koopt tussen de 5 en 7 procent ook daadwerkelijk die kleding. Volgens Runkeeper is dit tweemaal zoveel conversie dan andere online retailers zien op hun sites.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!