De prijzen voor het beste interactieve werk op het web werden donderdagavond voor de vierde keer uitgereikt in Amsterdam. Ruim veertig bureaus hadden werk ingezonden. Tijdens een jurydag in april konden alle genomineerden hun case verdedigen op het gebied van strategie, design en resultaat. Daarna koos de jury de winnaar uit per categorie.
In totaal zijn er twaalf awards uitgereikt op het gebied van communicatie, e-commerce en marketing. Het Rijksmuseum heeft volgens de jury het afgelopen jaar laten zien baanbrekend te zijn op online gebied en is daarom verkozen tot ‘Company of the Year’.
Hieronder alle winnaars en de jury over de winnende cases:
Best e-Commerce
Relephant (de Bijenkorf)
‘Via de responsive website en tablet assisted sales, waarbij het winkelpersoneel Ipads draagt, heeft de Bijenkorf een grote verbetering laten zien in de service naar de klant: dit zie je maar weinig in Nederland.’
Best Campaign
TwoPine media (Identity Games)
‘De campagne “het leukste Disney spel van Nederland” is veelomvattend, zit dicht op de core business en integreert online en offline. Het is een spot on campagne met internationale competentie is een schoolvoorbeeld van hoe het moet.’
Best Brand Site
Fabrique [merken, design & interactie] (Rijksmuseum)
‘Dankzij de ongeëvenaarde visualisatiekracht een gegronde winnaar. Het consistent doortrekken van de merkwaarde in alle uitingen is bijzonder knap gedaan. We kunnen het zelfinitiatief voor digitalisering prijzenswaardig noemen.’
Best Online Service B2C
KLM Royal Dutch Airlines
‘De enige echte online service in deze categorie. De koppelingen komen overeen en qua ROI heeft KLM het perfect voor elkaar.’
Best Activation
VI Company (RTL Z Beursspel)
‘Een niche concept dat een saai onderwerp spannend maakt. De diverse kanalen zijn goed geïntegreerd en benut. Het is een knap staaltje werk om de doelgroep en de mate van engagement te vergroten, evenals het real time aspect van het spel zelf.’
Best Tools & Applications
KLM Royal Dutch Airlines (Meet & Seat)
‘KLM is in staat geweest om Social Media in de kernprocessen van KLM te integreren. Daarnaast is KLM niet in de verleiding gekomen om de profielen voor een ander (marketing) gebruik aan te wenden; daarom een terechte winnaar!’
Best Online B2B Platform
Tam Tam (FloraHolland)
‘In een zeer traditionele bedrijfstak is FloraHolland zich op tijd bewust geworden dat innovatie van levensbelang is. Met de oplossing is een grote verandering en verschuiving van fysieke naar virtuele handeling bereikt. Een terechte winnaar omdat de case laat zien dat ook traditionele bedrijven zich kunnen vernieuwen.’
Best Corporate Site
Fabrique [merken, design & interactie] (Wageningen UR)
‘In deze categorie steekt dit initiatief er met kop en schouders er bovenuit. De universiteit van Wageningen zit op een berg aan content en heeft met deze website de manier gevonden om dit overzichtelijk naar buiten te brengen.’
Best Social for Business
Innovation Factory (Liander)
‘Samen Slim is een zeer sterk concept met een buitengewoon goede implementatie en een aantoonbaar businessresultaat. Dit solide online platform is gebruikt voor verbeteringen in het bedrijf wat een gunstig effect heeft voor de werknemers, klanten en bedrijfsresultaat. De ideeënbus on steroids!’
Best Loyalty & CRM
Cross Media Communicatie Groep en NoordWest 12 (Mijn Vismaat)
‘Sportvisserij Nederland heeft een grote stap durven zetten door het grootste deel van het marketinggeld in een app te steken. Er zijn veel slimmigheden ingebouwd die wijzen op echte verdieping in de gebruiker. Visserij Nederland heeft een “Visbook” opgezet, die écht slaagt!’
Disrupter of the Year
Q42 (Philips Hue)
‘Deze wereldwijde lancering van Internet connected lamps is een mooi en vooral ook praktisch voorbeeld van Internet of Things en een ingenieuze invulling van de beleving van licht. Het heeft een enorm bereik, zeker bij brede acceptatie van de toegepaste API’s voor de ontwikkeling van apps.’
Company of the Year
Het Rijksmuseum
‘De campagne en aandacht voor het vernieuwde Rijksmuseum zijn zeer geslaagd. Met de implementatie van de Rijksstudio, waardoor iedereen de collectie gemakkelijk kan ontdekken, delen en hergebruiken, laat het Rijksmuseum zien welke richting musea in de toekomst op gaan. De site lijkt er voor te zorgen dat mensen die normaal niet zo snel naar het Rijksmuseum gaan, nu wel graag willen. Een prachtig voorbeeld van succesvolle inzet van innovatieve online oplossingen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!