Wie kent de hit van VOF de Kunst uit 1987 nog: Eén kopje koffie? In de afgelopen jaren is het aanbod van koffie, maar zeker ook de manieren waarop we het kunnen zetten, gigantisch toegenomen. Oftewel: je kunt dagenlang verschillende kopjes koffie drinken, zonder dat je hetzelfde melange of merk genuttigd hebt.
We zijn ondertussen wel bekend geworden met koffie met het Max Havelaar keurmerk, dat garant dient te staan voor sociaal-en milieuverantwoorde productie en een eerlijke, reële prijs voor de koffieboeren. De supermarktketen Albert Heijn en haar dochter C1000 gaan nog een extra duit in het kopje doen, door een eigen, eerlijke, koffie op de markt te brengen, met een het Max Havelaar keurmerk. Eind deze maand wordt Café Oké geïntroduceerd, direct ook in diverse varianten beschikbaar. Naast het ideële belang, wil Albert Heijn met name ook inzetten op kwaliteit, gesteund door de slogan: 'smaakt beter, voelt beter'.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zwitserland en Groot-Brittannië, wilde het de afgelopen jaren nog ziet zo vlotten met de verkoop van eerlijke koffie in ons land (marktaandeel ca. 3%). Misschien te weinig nadruk op kwaliteit? Is dat wat de veeleisende Nederlandse koffiedrinker nog mist? We geven blijkbaar liever tientallen miljoenen euro's aan goede doelen, maar koffie met een ogenschijnlijke bijsmaak laten we in het schap staan? Wie weet, wellicht draagt deze nieuwe ontwikkeling in het retaillandschap bij aan het doorbreken van het toch nog wel aanwezige 'geitenwollensokken'- imago.
Het kan ook wel eens een heel interessante ontwikkeling worden, aangezien 's lands grootste koffiebrander, Douwe Egberts, zegt vooralsnog geen belangstelling te hebben voor het aanbieden van koffie met het Max Havelaar keurmerk.
We zullen er nog maar een kopje op drinken!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!