Een derde webwinkeliers maakte nog nooit winst

Bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt. De helft van de webwinkels haalt een jaaromzet van minder dan 10.000 euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit concludeert de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 in zijn eindrapport. Daaruit komt een weinig rooskleurig beeld naar voren van de verdiensten van webwinkels. Zo’n 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel.

De overlevingskansen voor webwinkeliers zijn verhoudingsgewijs klein. Na vier jaar bestaat nog 41 procent van de gestarte online ondernemers, voor het gehele bedrijfsleven ligt dit percentage op 59 procent. Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de expertgroep: ‘Vooral webwinkels jonger dan drie jaar zijn niet winstgevend; het is dan ook niet verwonderlijk dat een groot aantal het binnen vier jaar voor gezien houdt.’

Weinig modaal

Van de parttime ondernemers behaalde respectievelijk 65 en 61 procent minder dan 10.000 euro omzet. De fulltime online ondernemers en bedrijven met twee eigenaren verging het beter: ongeveer een kwart van hen realiseerde een jaaromzet van meer dan 100.000 euro. Slechts 18 procent van de online ondernemers heeft sinds de oprichting van de webshop minimaal een modaal inkomen verdiend.

Stanja Mau-Sjoe, Strategy & Marketing Manager van Marktplaats Zakelijk: ‘Voor veel mensen is een webwinkel een uit de hand gelopen hobby of bijverdienste naast een baan in loondienst, studie of de zorg voor een gezin.’

Ondanks het feit dat veel webwinkeliers een lage omzet realiseren, denken ze toch positief over de toekomst. Meer dan de helft, 51 procent, acht de kans groot tot zeer groot dat hun bedrijf in 2020 nog bestaat.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie