De Stichting Alcoholpreventie (Stap) heeft scherpe kritiek op de reclameslogan 'Alcohol onder de 16 nog even niet'. Volgens Stap-directeur Wim van Dalen 'is het een absolute schijnmanoeuvre van de industrie, om pijnlijker regelgeving te voorkomen'.
Hij doelt daarmee op eerdere plannen van minister Hoogervorst van VWS voor een verbod op commercials voor alcoholhoudende dranken vóór 21.00 uur. En een accijns van 60 eurocent op mixdranken als Breezer, maatregelen die de Kamer blokkeerde. Van Dalen: 'Dat VWS hiermee akkoord is, verbaast ons. De slogan komt onder een reclame die aangeeft dat alcohol leuk, gezellig en lekker is, maar nog even niet voor jongeren onder de 16. Hoogervorst zal zich nog wel eens achter de oren krabben als hij dit ziet.'
In een brief aan de Tweede Kamer evalueerde Hoogervorst afgelopen maandag de resultaten van de zelfregulering in de reclame-uitingen. Die heeft volgens de minister 'naar behoren' gefunctioneerd. Ook die conclusie bestrijdt de Stap-voorzitter. 'Rustig aan gedaan met reclame? Internetmarketing, prijskortingen, sponsoring en het organiseren van events, dat alles blijft buiten beschouwing.' (bron: FD)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Laat Hoogervorst maar eens wat fermer optreden. De slogan lijkt me inderdaad eerder een uitnodiging dan een waarschuwing. Geen wonder toch ook, als je de verkoper laat vertellen dat je van zijn producten af moet blijven?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!